انواع آب؛ چند نوع مختلف از آب وجود دارد؟

21 بهمن, 1400
انواع آب,رسوب زدای هیدروفلو

بررسی انواع مختلف آب

آب، فراوان‌ترین منبع طبیعت، به اشکال مختلفی از مکان‌های مختلف به دست می‌آید. چه نوع آبی وجود دارد؟ چگونه بفهمیم که با چه نوع آبی سر و کار داریم؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد این مایع به ظاهر ساده که بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید در جریان است و انواع آب، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

انواع آب

انواع آب

 

چند نوع آب وجود دارد؟ سوال خوبی است. این بستگی به آنچه که شما در مورد “انواع” آب به دنبال آن هستید، دارد. آب آشامیدنی، آب خاکستری یا آب سیاه؟ آب بطری یا آب لوله کشی؟ آب دریا یا آب شیرین؟ آنچه که همه این انواع مختلف آب را متفاوت می‌کند با محتوای آنها تعیین می‌شود، یافتن آب واقعاً خالص در طبیعت تقریباً غیرممکن است و بسته به سفر آن از منبعی تا نمونه می‌تواند حاوی طیف گسترده‌ای از ناخالصی‌ها از مواد معدنی ساده تا فاضلاب کامل باشد. ما می‌توانیم نوع آب را با استفاده از پارامترهای کیفیت آب بالا و همچنین محل تهیه نمونه آب تعیین کنیم.

 

آب قلیایی – آب قلیایی چیست؟

آب قلیایی آبی است که pH آن معمولاً بالاتر از 8 است. مقیاس pH از 1 تا 14 است. آبی که کمتر از 6 باشد اسیدی و آب بالای 8 قلیایی در نظر گرفته می‌شود.

آب آرتزین – آب آرتزین چیست؟

انواع آب، آب آرتزین

آب آرتزین همان آب‌های زیرزمینی است با این تفاوت که با فشار طبیعی به سطح زمین می‌آید.

 

بلک واتر یا آب سیاه چیست؟

بلک واتر نوعی آب پسماند است که با نام فاضلاب نیز شناخته می‌شود، به ویژه فاضلاب با سطوح بالای آلودگی از توالت. بلک واتر با توجه به سطح بالای باکتری‌های مختلف، بیماری‌ها و سایر عناصر نامطلوب نیاز به تصفیه و دفع دقیق دارد.

 

آب شور – آب شور چیست؟

آب شور اصطلاحی است برای توصیف آبی که شورتر از آب شیرین اما با شوری کمتر از آب دریا است. یک محل معمول برای یافتن آب شور، مصب است، که محل برخورد رودخانه با دریا یا اقیانوس است.

 

آب دیونیزه – آب دیونیزه چیست؟

آبی است که تمام یون‌های معدنی از آن خارج شده و آب خالص است.

 

آب مقطر – آیا آب مقطر با آب تصفیه شده متفاوت است؟

انواع آب، آب مقطر

 

بیشتر بخوانید:   استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو در صنعت سلولز / خمیر کاغذ

بله و خیر، اگرچه آب تصفیه شده اکثر آلاینده‌ها را حذف کرده‌است، اما همچنان حاوی مواد معدنی مختلف، نمک‌ها و مواد شیمیایی باقیمانده است. آب مقطر آبی است که به بخار سرد شده آب است و H2O تقریباً خالص مایع را ترک می‌کند تا به صورت بخار بالا بیاید تا دوباره به مایع تبدیل شود و بیشتر مواد معدنی و نمک را پشت سر بگذارد. از طریق چند مرحله تقطیر، می‌توانید به H2O تقریبا خالص دست یابید.

 

آب EZ

انواع آب، آب EZ

 

(EZ water) – توسط دکتر پولاک از دانشگاه واشنگتن کشف شد و فاز 4 آب نامیده می‌شود. آب EZ یک لایه نازک از آب است که به طور طبیعی توسط سطوح آبدوست تشکیل می‌شود. این لایه آب چسبناک می‌شود و تمام TSS و TDS را از آن بیرون می‌راند.

 

آب خاکستری چیست؟

آب خاکستری فاضلاب سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و سایر وسایلی است که در عین اینکه دارای آلاینده است، هیچ گونه فاضلاب توالت را شامل نمی‌شود. بیشتر منابع آب خاکستری حاوی باکتری‌ها و بیماری‌های بسیار کمتری نسبت به بلک واتر هستند و امکان استفاده مجدد را با حداقل تصفیه فراهم می‌کنند. این امر به ویژه در مناطق خشک با دسترسی محدود به آب شیرین بسیار مهم است. استفاده مجدد یا آب بازیافتی می‌تواند میزان آب شیرین مورد نیاز برای آبیاری را کاهش دهد یا مثلاً آب میکاپ برج خنک کننده را تشکیل دهد.

 

آب سخت

آب سخت آبی است که ترکیبات یونی در آن حل شده‌است که بیش از 60 میلی گرم در لیتر است.
آب معدنی – چه چیزی آب معدنی را از بقیه متمایز می‌کند؟ چشمه‌های آب معدنی در دسته آب چاه قرار می‌گیرند اما به طور خاص از یک منبع زیرزمینی تمیز تامین می‌شوند. این منابع به این دلیل انتخاب می‌شوند که حاوی ترکیب مطلوبی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم هستند و اغلب طعم لطیفی دارند. طعم و مزه آب معدنی بسته به نوع دقیق و غلظت مواد معدنی موجود در آن متفاوت خواهد بود.

 

آب قابل شرب- آب قابل شرب چیست؟

انواع آب، آب قابل شرب

 

آب قابل شرب آبی است که برای مصارف انسانی ایمن تصفیه و آزمایش شده باشد و در غیر این صورت آب آشامیدنی نامیده می‌شود. این شامل آب لوله کشی، آب بطری شده، آب تصفیه شده و هر آبی که برای آشامیدن و تهیه غذا ایمن است، می‌باشد. این لزوما به این معنی نیست که آب “سالم” است، زیرا این موضوع کاملاً متفاوت است و نظرات مختلفی در آن دخیل است، بلکه به این معنی است که آب برای مصرف ایمن است. آب قابل شرب را می‌توان بیشتر به انواع مختلف آب آشامیدنی تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید:   استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو مدل‌های i Range در مصارف صنعتی

 

آب تصفیه شده – آب تصفیه شده به چه معناست؟

انواع آب، آب تصفیه شده

 

آب تصفیه شده می‌تواند معانی زیادی داشته باشد، اما معمولاً نشان می‌دهد که هر گونه آلودگی فیلتر شده‌است و آب برای نوشیدن بی خطر است. آب لوله کشی را می‌توان آب تصفیه شده در نظر گرفت زیرا فیلتر شده و از باکتری‌ها پاک شده‌است، اگرچه هنوز حاوی مقداری کلر و کلرامین باقی مانده از تصفیه است و در ایالات متحده اغلب حاوی فلوراید است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن مواد شیمیایی را بیشتر فیلتر کنند و سپس آب را تصفیه شده در نظر بگیرند.

 

آب دریا – آیا می‌توانید آب دریا را از یک اقیانوس دریافت کنید؟

بله، آب دریا آبی است که از یک اقیانوس یا دریا سرچشمه می‌گیرد و معمولاً دارای شوری 3.5٪ است.

 

آب نرم

آب نرم آبی است که طبق USGS کمتر از 60 میلی گرم در لیتر مواد معدنی محلول در آن وجود دارد.
آب گازدار – چگونه به آب گازدار می‌رسیم؟ آب گازدار مخلوق دست بشر است و آبی است که با کربناته دی اکسید کربن آن را حباب دار می‌کند. شاید با نام آب کربنیزه بیشتر آشنا باشید. بسیار شبیه نوشابه یا شامپاین، آب در لیوان برق می‌زند. خود آب می‌تواند آب لوله کشی تصفیه شده، آب معدنی یا چشمه با منبع بسیار خاص و هر چیزی در این موارد باشد. چیزی که آب گازدار را از بقیه متمایز می‌کند، حباب‌ها هستند.

 

آب چشمه- آب چشمه چیست؟

انواع آب، آب چشمه

 

آب چشمه به عنوان آب زیرزمینی شروع می‌شود، اما منحصر به فرد است، زیرا برای تشکیل یک گودال یا چشمه به سطح زمین بازگردانده شده‌است. آب چشمه معمولاً برای آشامیدن بی خطر است، زیرا به طور طبیعی فیلتر شده‌است و از طریق زمین بالا می‌رود و البته از هرگونه آلودگی روی سطح جلوگیری می‌کند. آب چشمه یکی از محبوب ترین انواع آب آشامیدنی به دلیل طعم تمیز و تازه آن است.

بیشتر بخوانید:   روش های تمیز کردن مبدل حرارتی

 

آب شیر

در دسترس‌ترین و کم هزینه ترین آب آشامیدنی مستقیماً از شیر آب می‌آید. اگرچه افراد زیادی وجود دارند که به دلیل مزه و نگرانی‌های خاص سلامتی، آب لوله کشی را ترجیح نمی‌دهند، آب لوله کشی برای نوشیدن بی خطر است، زیرا به شدت تنظیم شده‌است. اغلب از یک فیلتر ساده برای حذف چیزهایی مانند کلر باقی مانده برای بهبود طعم آب لوله کشی استفاده می‌شود. منابع آب لوله کشی بسته به منطقه متفاوت است و معمولاً شامل منابع آب چاه و سطحی می‌شود.

 

فاضلاب – فاضلاب چیست؟

فاضلاب از منابع متعددی به دست می‌آید که اکثر آنها از مصارف انسانی مانند فاضلاب می آیند. فاضلاب زمانی زباله محسوب می‌شود که با فضولات، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها آلوده شده باشد. فاضلاب معمولاً برای قابل استفاده شدن مجدد نیاز به تصفیه دارد.

 

آب چاه – آب چاه چیست؟

آب چاه آبی است که از زیر زمین از طریق چاه تامین می‌شود. چاه‌ها می‌توانند از چاه‌های سطحی کم عمق تا چاه‌های عمیق که آب را از سفره‌های زیرزمینی (دریاچه‌های زیرزمینی) تامین می‌کنند، متفاوت باشند. چاه‌های بزرگ شهری، آبی را تامین می‌کنند که از طریق شیر تصفیه شده و به مشتریان تحویل داده می‌شود، اما چاه‌های خصوصی کوچکتر در بسیاری از مناطق رایج هستند و حتی می‌توانند تصفیه نشوند. استفاده از آب چاه تصفیه نشده می‌تواند خطرناک باشد زیرا بسیاری از منابع آب زیرزمینی با مواد شیمیایی و باکتری‌های مختلف آلوده شده‌اند. مالکان خصوصی چاه‌ها باید آب خود را به صورت دوره‌ای آزمایش کنند تا مطمئن شوند که نوشیدن آن به همان شکلی که هست یا نیاز به تصفیه اضافی دارد، در ابتدا لازم است. جدای از آلودگی، کیفیت طبیعی آب چاه بسته به موقعیت مکانی به دلیل زمین شناسی محلی می‌تواند به شدت متفاوت باشد. همانطور که آب به آرامی از طریق زمین به سمت آبخوان فیلتر می‌شود، مواد معدنی مختلفی را در طول مسیر جذب می‌کند.

 

منبع:
https://www.hydroflow-usa.com/different-types-of-water

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!