اهمیت بکارگیری رسوبزدای هیدروفلو در آب شیرین کن صنعتی

4 اردیبهشت, 1398
رسوب زدای هیدروفلو

چرا نصب رسوبزدای هیدروفلو در آب شیرین کن صنعتی اهمیت دارد؟

ما در این مقاله می‌خواهم بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم املاح و رسوب موجود در آب شیرین کن‌ صنعتی را با استفاده از رسوبزدا هیدروفلو از بین ببریم و اصولاً لزوم چنین کاری چیست؟ در سیستم آب شیرین کن RO غلظت املاح بر روی غشاء ممبران به مرور زمان افزایش می‌یابد و غلظت املاح در حالت فوق اشباع super solution قرار می‌گیرد که باعث تشکیل رسوب بر روی غشاء و سطح ممبران می‌گردد و میزان رسوبگذاری با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

رسوبگذاری در سطح غشاء امکان عبور آب را نمی‌دهد. تنها راه حل برای رفع این مشکل تزریق مواد ضد رسوب و آنتی اسکالانت در آب خام ورودی است که با جذب کلسیم و منیزیم اجازه فوق اشباع شدن املاح را به ویژه در نزدیکی سطوح کاهش می‌دهد.
تزریق مواد محلول ضد رسوب یا آنتی اسکالانت به طور مستقیم در سیستم‌های آب شیرین کن صنعتی انجام می‌شود. با این حال جهت بهره‌برداری بهینه می‌بایست هر چند مدت یکبار اسیدشویی و بازشویی ممبران‌ها با توقف کامل سیستم انجام گردد. هرچقدر فواصل بین شستشوی با مواد شیمیایی کاهش بیابد، میزان مصرف مواد رسوب زدا افزایش یافته و از سوی دیگر میزان آب تولیدی کاهش می‌یابد.
رسوبزدا هیدروفلو با تکنولوژی منحصر به فرد خود، تنها رسوبزدایی است که قادر است بدون استفاده از مواد شیمیایی رسوب زدایی را در سطوح ممبران انجام دهد. برخلاف سختی گیر مغناطیسی یا الکترونیکی که بر مبنای ایجاد میدان مغناطیسی (دایم یا متغیر) کار می‌کنند، رسوبزدا هیدروفلو هیچگونه میدان مغناطیسی ایجاد نمی‌کند بلکه با تکنولوژی فریت، اختلاف ولتاژ محاسبه شده‌ای را بافرکانس 120 الی 200 کیلوهرتز در طول مدار لوله کشی ایجاد می‌کند که این اختلاف ولتاژ قادر است املاح نمکی موجود در آب را در مدت زمان بسیار کوتاهی تبدیل به کریستال‌های کربنات کلسیم و منیزیم بنماید.

رسوب زدای هیدروفلو

رسوب زدای هیدروفلو

با افزایش غلظت بی کربنات کلسیم و منیزیم محلول در نزدیکی ممبران به حالت فوق اشباع رسیده و تبدیل به کریستال‌های کربنات کلسیم و منیزیم می‌گردند که در فرمول ذیل نمایش داده شده است.

عملاً کربنات کلسیم و منیزیم قابل تبدیل به رسوب بوده و بر روی سطوح ممبران تشکیل رسوب می‌دهند.
تکنولوژی رسوب زدایی هیدروفلو با ارسال سیگنال‌های رادیویی باند AM برخورد یون‌های محلول در آب را افزایش می‌دهد با استفاده از یک الگوریتم پیچیده باعث جذب یون‌های کلسیم و منیزیم و بی کربنات به یکدیگر می‌گردد. یعنی به صورت انتخابی از بین تمامی املاح و نمک‌های محلول تنها فلزات گروه دوم جدول مندلیف (کلسیم، منیزیم، باریم، استرانسیم) با بی‌کربنات‌ها به صورت تجمعی آرایش یافته و کریستالی تبدیل می‌نماید.

 

آب شیرین کن

کریستال‌های ایجاد شده توسط سختیگیر هیدروفلو دارای دو خاصیت بسیار مهم و منحصر بفرد هستند.
1-    این کریستال‌ها بسیار پایدار هستند و در اثر تغییرات ناگهانی دما و یا فشار و توربولان جریان به هیچ عنوان متلاشی نمی شود .
2-    وضعیت متقارن کریستال‌های رسوب زدا  هیدروفلو که به تدریج در کنار هم با کمک سیگنال‌های رسوبزدای هیدروفلو که به تدریج در کنار هم با کمک سیگنال‌های سختی گیر هیدروفلو آرایش می‌یابند دارای تمرکز باز الکتریکی بسیار بالایی هستند.
با روشن شدن رسوبزدا هیدروفلو و ایجاد سیگنال‌های الکتریکی در کل مدار لوله کشی، کریستال‌های پایدار حداکثر تا 5/3 دقیقه ایجاد می‌شوند با عبور کریستال‌ها از پمپ تحت فشار ، کریستال‌ها پایدار مانده و متلاشی نمی‌شوند و در برخورد با سطح ممبران رسوبات تشکیل شده را جذب می‌نمایند . عملاً تشکیل رسوب بر غشا ممبران بسیار کاهش می‌یابد و همین امر موجب افزایش آبدهی و کاهش افت فشار ممبران است.

رسوبزدای هیدروفلو چه کاربردهایی در آب شیرین کن RO دارد؟

1- رسوبزدایی ممبران
2- حذف باکتری بایوفیلم در کارتریج ها
3- انعقاد الکتریکی در پیش تصفیه و فیلترهای شنی

رسوب زدا هیدروفلو در کجا باید نصب شود؟ چه مدلی بیشترین کارائی را دارد1؟

الف – اگر ظرفیت آبدهی آب شیرین کن RO کم بوده و سایز لوله ورودی به ممبران “2 ، 2/1 2 یا “3 است معمولاً 1 دستگاه رسوبزدا هیدروفلو سری P مناسب است و حمل نصب بر روی لوله خروجی پمپ تحت فشار و ورودی ممبران است و مدل‌های هیدروفلو P60 و P100 مناسب هستند. اگر آب شیرین کن آب دریا باشد و مشکل بایوفیلم و آلودگی باکتریایی وجود داشته باشد می‌توان از رسوبزدای ” سری I ” استفاده نمود.

ب- اگر ظرفیت آبدهی آب شیرین کن RO بیش از 500 مترمکعب در شبانه روز باشد می‌بایست جهت بخش پیش تصفیه میکرو فیلترها (فیلترهای کارتریجی ) و ممبران‌ها رسوبزدای هیدروفلو مجزا نصب گردد.
جهت مدار پیش تصفیه بر روی ورودی لوله مکش پمپ‌های پیش تصفیه جهت کارتریج‌ها در ورودی میکروفیلترها و جهت ممبران‌ها در ورودی ممبران‌ها سختی گیر هیدروفلو پیشنهاد می‌گردد رسوبزدای سری p برای آب شیرین کن‌های معمولی و لب شور و رسوبزدای هیدروفلو سری I برای آب شیرین کن‌های آب دریا پیشنهاد می‌گردد.
با تجهیز آب شیرین کن صنعتی و با رسوبزدا هیدروفلو علاوه بر کاهش استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب و آنتی اسکالانت، افزایش عمر ممبران و تجهیزات (شیرهای کنترلی و ابزار دقیق) راندمان عملکرد به شرح ذیل افزایش می‌یابد.
1- کاهش افت فشار ممبران
2- افزایش آبدهی یا flux
3- کاهش مصرف انرژی پمپ‌های تحت فشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.