رسوب زدا هیدروفلو در مبدل های دو لوله پتروشیمی مارون | مبدل های حرارتی

رسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو ,سختی گیر,سختیگیر,مبدل حرارتی

رسوب زدا هیدروفلو در مبدل های دو لوله پتروشیمی مارون

رسوبزدا هیدروفلو در شرکت پتروشیمی مارون

شرکت پتروشیمی مارون در سال 77 برای اجرای هفتم الفین با ظرفیت تولید سالانه 1/1 میلیون تن پلی اتیلن که در زمره بزرگترین الفین‌های جهان است، در زمینی به مساحت 93 هکتار در سایت 2 منطقه اقتصادی بندر امام تاسیس شد. تولیدات این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن پروپیلن، اتیلن اکساید، اتیلن گلایکول است. نقش رسوبزدا هیدروفلو در رفع مشکل مبدلهای این شرکت چه بوده است؟

مشکل مبدل‌های حرارتی 1021 واحد HDPE پتروشیمی مارون از نوع دو لوله یا Twin Pipe است که هر یک دارای طولی بیش از 35 متر هستند دارای یک غلاف لوله 8 اینچ است که آب خنک کننده در آن جریان دارد. از سوی دیگر هر مبدل دارای 4 افکت یا طبقه است و هر افکت بصورت دو لوله 8 اینچ موازی است. انتقال حرارت در افکت چهار که مواد پروسسی با دمای بالاتری وارد آن می‌گردند به دلیل رسوب گذاری به سرعت افت پیدا می‌نماید و متعاقباً تجهیزات اندازه گیری در اتاق کنترل افزایش دمای مواد را نمایش می‌دهند راندمان انتقال حرارت کاهش یافته و مشکلاتی برای تولید بوجود می‌آید.

 

نصب رسوب زدا هیدروفلو

طبق بررسی در سابقه رسوب گذاری مبدل نهایتاً هر 45 روز یکبار واحد بهره برداری به ناچار اسید شویی در حین تولید (C.I.P) انجام می‌دادند که هزینه ای بین 18 الی 20 میلیون تومان در بر داشت. پس از بررسی‌های به عمل آمده در خرداد ماه هشتاد و هشت جهت حل مشکل انتقال حرارت افکت چهار مبدل A 1021 یک دستگاه رسوب زدای الکترونیکی هیدروپت انگلستان سری HydroFlow مدل C-EX-8” بر روی لوله 8 اینچ ورودی افکت چهار نصب گردید.

 

نتایج حاصل از نصب رسوبزدا

پس از گذشت دو ماه و پیگیری‌های مستمر از واحد بازرسی فنی، بهره برداری واحد HDPE هیچ گونه مشکل انتقال حرارت در مبدل مذکور گزارش نگردید. به عبارت دیگر اختلاف دمای ورودی و خروجی کاهش پیدا نکرد و تقریباً ثابت بود. پس از گذشت 4 ماه این روند ادامه داشت و هیچگونه نیاز به اسید شویی و تمیز کاری شیمیایی درخواست نگردید.

پس از 6 ماه شرایط کاملاً ایده آل گزارش گردید و بازرسی فنی پس از بررسی‌های همه جانبه عملکرد دستگاه را مورد تائید شفاهی قرار داد. پس از هشت ماه از عملکرد دستگاه بازرسی فنی درخواست بازدید از سایر افکت‌های مبدل 1021 را داشتند تا پیش بینی نصب دستگاه های جدید جهت پوشش سیگنال برای کل مبدل لحاظ گردد. پس از بازدید مجدد از محل، توسط دستگاه اسیلوسکوپ پرتابل، سیگنال‌ها در کل سیستم لوله کشی مبدل‌های دو لوله دقیقاً اندازه گیری گردید.

 

رسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو ,سختی گیر,سختیگیر,مبدل حرارتی

این نکته جالب بود که سیگنال دستگاه از دو طرف منتشر می‌گردد، از ورودی افکت چهار به کلکتور ورودی که دارای هشت ورودی است منتقل شده و در افکت سه و دو سیگنال‌ها به وضوح دیده می‌شدند اما وضعیت سیگنال‌ها در افکت یک ضعیف بود. جهت پوشش سیگنال برای کل مبدل 1021 دو دستگاه رسوب زدای الکترونیکی هیدروپت انگلستان سری Hydrolow مدل C-EX-20” بر روی لوله های ورودی و خروجی اصلی کلکتورها هر یک به سایز 20 اینچ پیشنهاد گردید.

با توجه به شرایط خاص محل‌های نصب دستگاه‌های بزرگتر با سایز 22 اینچ برای پروژه سفارش ساخت داده شد. بازرسی فنی تایید خرید دستگاه‌های جدید را منوط به بازرسی چشمی از وضعیت داخلی مبدل‌ها نمود. متعاقباً در خرداد ماه 1389 پس از گذشت یکسال مبدل‌ها باز و مورد بازدید قرار گرفتند. تصاویر ذیل نشان دهنده عملکرد دستگاه است. در حال حاضر 2 دستگاه 22 اینچ نیز در واحد HDPE نصب و راه اندازی شده است.

رسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو ,سختی گیر,سختیگیر,مبدل حرارتیرسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو ,سختی گیر,سختیگیر,مبدل حرارتی

error: Content is protected !!