پروژه نصب رسوب زدا هیدرفلو در نازل اسپری سیمان شاهرود | نازل اسپری

رسوبزدای هیدروفلو و نازل اسپری

پروژه نصب رسوب زدا هیدرفلو در نازل اسپری سیمان شاهرود

رسوب زدا هیدروفلو در نازل اسپری خط 1 و 2 سیمان شاهرود

کارخانه سیمان شاهرود دارای 2 خط تولید با ظرفیت 6500 تن سیمان در روز در منطقه پهن دره شاهرود واقع شده است. آب کارخانه از طریق یک چاه عمیق و یک رشته قنات تامین می‌گردد. رسوب زدا هیدروفلو چگونه در راندمان کاری این واحد تأثیرگذار است؟
در سال 1388 از کارخانه بازدید شد، علی رغم‌ اینکه سختی آب کارخانه نسبت به سایر کارخانجات سیمان زیاد بالا نبود (حدود 600 میلی گرم در لیتر) اما مشکل رسوبات در نازل اسپری‌ها سیار جدی بود.
هر روز نازل‌ها بازدید و نازل‌های رسوب گرفته تمیز و تعویض می‌شدند. سیستم بوستر پمپ برجهای خنک کن GCT شامل 2 پمپ طبقاتی بود که در خروجی پمپ‌ها یک فیلتر دوقلو کارتریجی آلمانی نصب شده بود.
کارتریجها 100 میکرونی املاح معلق آب را گرفته تا نازل‌ها دچار گرفتگی نشوند. اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد گرفتگی روزانه نازل‌ها و تمیز کاری روزانه بود.

 

رسوبزدا هیدروفلو و نازل اسپری

فیلترهای کارتریجی نیز کمتر از یک ماه در اثر رسوب مسدود شده به نحوی که عملکرد آبرسانی و پمپ‌ها مختل می‌شود و حتی کارتریج‌های آن دفرم شده و تغییر حالت می‌دادند.

 

رسوبزدا هیدروفلو و نازل اسپری

تصویر ذیل وضعیت فیلتر کارتریج را در زمان نصب نشان می‌دهد با توجه به هزینه نسبتاً بالای فیلترها برای واحد تاسیسات کارخانه افزایش زمان رسوب گذاری از 1 ماه به 2 ماه نیز قابل قبول بود.

 

نصب رسوب زدا هیدروفلو و عملکرد آن

در دی ماه 1388 دستگاه رسوبزدایی هیدروفلو مدل C120 بر روی عایق و کلادینگ لوله “3 نازل اسپری‌ها نصب گردید. با توجه به سرمای شدید در زمستان تمامی لوله‌های آب کارخانه یخ می‌زنند بنابراین تعمیرات عایق کاری برای تمام لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود.

رسوب زدا هیدروفلو روی عایق نیز عملکرد ارسال سیگنال خود را حفظ نموده و در کارخانه سیمان شاهرود نیز بدون بریدن و خراب کردن کلادینگ، سختی گیر هیدروفلو مستقیماً به روی کلادینگ نصب گردید. فاصله‌ی محل نصب تا رینگ نازل اسپری ها حدود 30 متر است.
2 هفته بعد از نصب دستگاه، بازشدن وکنده شدن تکه‌های ریز رسوب در صافی‌ها توسط واحد تاسیسات گزارش شد. رسوبات خطوط و نازل اسپری‌ها در کمتر از 1 ماه باز شد، فیلتر کارتریجی بدون گرفتگی بعد از 1 ماه نیازی به تعویض نداشت. نکته قابل توجه این بود که نازل‌ها با رسوب زدای هیدروفلو گرفتگی ناشی از رسوب نداشتند.