پروژه نصب رسوب زدا هیدروفلو در مجتمع مسکونی بوستان 2 | پکیج های گرمایشی و آبگرمکن ها

رسوبزدایی پکیج با رسوبزدا هیدروفلو، سختی گیر

عملکرد رسوب زدا هیدروفلو در مجتمع مسکونی بوستان 2

نصب سختی گیر پکیج مدل HS38 روی پکیج

امروزه پکیج‌های گرمایشی که تامین کننده توامان گرمایش واحد مسکونی و آبگرم مصرفی هستند از استقبال گسترده‌ای برخوردار است. یکی از بهترین این دلایل تفکیک پذیر بودن گاز مصرفی و آب سرد مصرفی است. پکیج های گرمایشی دارای مبدل صفحه‌ای هستند که نسبت به رسوب آب و سختی بالای آب بسیار حساس هستند. این پکیجها درصورت تشکیل رسوب علاوه بر مصرف زیاد گاز و دمای آب گرم مصرفی با تاخیر گرم می‌گردد. در نتیجه مصرف کننده به تدریج تنظیم درجه آبگرم مصرفی و مدار گرمایش را افزایش می‌دهد. چرا که فشار پکیج گرمایشی کاهش می‌یابد. با یان اوصاف سختی گیر و رسوب زدا هیدروفلو بهترین گزینه خواهد بود.

پکیج گرمایشی که با حداکثر توان روشن است دارای استهلاک بیشتری است. فرآیند رسوب گذاری و استهلاک تا عدم تامین آبگرم مکفی ادامه پیدا کرده و نهایتاً پکیج خراب می‌گردد. به صورت سنتی و رایج پکیج باز و قطعات داخلی نظیر مبدل صفحه‌ای، مبدل لوله‌ای، پروانه و هوزینگ پمپ اسید شویی می‌گردند.
جهت محافظت پکیج گرمایشی دو مبدله ایران رادیاتور مدل M24CF بدون فن در یک واحد مسکونی در غرب تهران در سال 1387 یک دستگاه سختی گیر پکیج مدل HS38 بر روی آب سرد ورودی پکیج ایران 1387 نصب گردید. در زمان نصب TDS آب ورودی شهر در محدوده 300 الی 350 میلی گرم در لیتر بود. پکیج ایران رادیاتور با استفاده از سختیگیر پکیج هیدروفلو به مدت 6 سال بدون مشکل رسوب در مبدلهای اولیه و ثانویه در درجات تنظیم متوسط آبگرم و مدار شوفاژ در حال کار بود. این پکیج گرمایشی بعد از 6 سال جهت تعویض منبع انبساط، باز گردید و کلیه قطعات، منجمله پمپ، مبدل اولیه و ثانویه باز و مورد بازدید قرار گرفت. مبدل صفحه‌ای کاملا تمیز و لوله‌ها عاری از رسوب بوده و سطوح فلزی استیل قابل مشاهده بود. پروانه پمپ تمیز و همانند روز اول نو بوده داخل بدنه پمپ و هوزینگ آن نیز کاملا تمیز بود. مبدل لوله‌ای نیز فاقد رسوب و بسیار تمیز بود.

رسوبزدایی پکیج با رسوبزدا هیدروفلو، سختی گیر

رسوبزدای پکیج هیدرفلو مدل HS38 بسیار کوچک است و دارای یک آداپتور برق 220 ولت به 12 ولت است. بدنه سختی گیر هیدرفلو دارای یک چراغ LED قرمز رنگ است که روشن بودن آن به معنای ارسال سیگنال به مدار لوله کشی جهت رسوبزدایی لوله آبسرد و آب گرم است. نکته قابل توجه این تکنولوژی این است که از محل نصب دستگاه سیگنالهای تولید شده در دو طرف لوله کشی آب توزیع می‌گردند و حتی در جهت خلاف جریان نیز تا برد 100 الی 150 متر حرکت می‌نمایند و تمامی انشعابات لوله آبسرد را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

رسوبزدایی پکیج با رسوبزدا هیدروفلو، سختی گیر

متاسفانه در این پروژه در سال 1395 آداپتور به صورت غیرعمد از برق خارج شده و مصرف کننده متوجه این امر نمی‌گردد. دودکش پکیج و دیافراگم پکیج نیز همزمان دچار اشکال شده و مالک اقدام به سرویس کامل پکیج ایران رادیاتور توسط پرسنل فنی می‌نماید. با باز کردن مبدل صفحه‌ای مالک متوجه رسوب غیرعادی شده و سختی گیر نصب شده بر روی پکیج را کنترل می‌نماید که متوجه خاموش شدن آن می‌گردد. همچنین دودکش به طور خطرناکی از بین رفته بود که تعویض گردید. مالک اجازه اسید شویی را به تکنیسن فنی نداده و با رفع عیب دیافراگم و تعویض آن، مجدداً از سیستم بهره برداری می نماید.

رسوبزدایی پکیج با رسوبزدا هیدروفلو، سختی گیر

پکیج گرمایشی فوق بدون هیچ مشکل انتقال حرارت تا دی ماه 1397 در مدار روشن بوده و مجدداً به دلیل مشکل دیافراگم مورد سرویس قرار می‌گیرد. تصاویر ذیل به وضوح کیفیت رسوبزدایی سختی گیر پکیج هیدروفلو را نشان می‌دهد. ورودی سمت آب کاملاً تمیز و عاری از رسوب است و رسوبات قبلی نیز بدون نیاز به اسید شویی به مرور زمان باز شده است. همچنین پمپ سیرکولاسیون نیز باز گردید که هم پروانه و هم بدنه و هوزینگ پمپ کاملا عاری از رسوب است.

رسوبزدایی پکیج با رسوبزدا هیدروفلو، سختی گیر

رسوبزدایی پکیج هیدروفلو HS38 اگرچه ممکن است قیمت اولیه بالایی داشته باشد اما به راحتی در یک پروژه مسکونی در تهران با کیفیت آب نسبتاً خوب، بازگشت سرمایه توجیه پذیر است. پارامترهایی نظیر کیفیت و آسایش بهره برداری قابل تبدیل به ارزش ریالی نیست اما ساکنین واحد مسکونی با پکیج گرمایشی همیشه خراب یا آب ولرم بجای آبگرم سریع و پرفشار ارزش تکنولوژی با کیفیت را می‌دانند. همچنین در زمینه صرفه جویی مصرف انرژی، درجه مدارگرمایش و آبگرم مصرفی همواره متوسط بوده و هرگز از درجات حداکثر استفاده نشده است .همچنین از مجموعه 5 واحدی از سال 1387 تا کنون دو واحد که سختی گیر پکیج نصب نکرده بودند اقدام به تعویض کامل پکیج گرمایشی کرده‌اند

error: Content is protected !!