مدار تزریق پلاستیک

شرکت صنایع کلور با هدف تولید انواع لوازم خانگی در حد رقابت جهانی در سال 1392 در شهرک صنعتی خیام شهرستان نیشابور قدم به عرضه تولید نهاد و با ساخت سالن های وسیع در زمینی به مساحت 36000 متر مربع  و 14000 متر زیر بنا کار خود را آغاز نموده و هر سال بهتر از سال قبل پیش رفت تا آنجا که در سال 94 محصول یخچال، فریزر و یخچال فریزر خود را به تولید انبوه رسانید.

شرکت کلور ایرانیان با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در تجهیز تاسیسات کارخانه به منظور تولید محصولات با کیفیت اقدام به تولید محصولات خانگی از جمله : یخچال، ماشین لباسشویی، خرد کن، قهوه ساز، سبزی خشک کن، انواع لامپ، خرد کن چند منظوره و …. نموده است. و همین عامل باعث موفقیت چشمگیر این شرکت در زمان کوتاه بوده است .همچنین با بهره گیری از پیشرفته ترین خطوط ماشین آلات تمام روباتیک و استفاده از کارشناسان مجرب در تمامی واحد های طراحی، تحقیق و توسعه توانسته جایگاه مناسبی در مدت زمان کوتاه در بازار داخلی و خارجی بدست آورد.

مشکل :

امروزه در عرصه جهانی واحدهای تولید در جهت پیشی گرفتن از رقبا، افزایش راندمان کاری و تولید محصولات با کیفیت قدم در استفاده از تکنولوژی های نوین جهانی نموده اند شرکت کلور ایرانیان که سابقه طولانی در تولید محصولات با کیفیت خانگی در بازار جهانی دارد نیز از این امر مستثنی نبوده و در راستای پیشگیری و حفاظت از سیستم های واحد های تولیدی کارخانه (مدار تزریق پلاستیک) اقدام به نصب دستگاه هیدروفلو بر روی مدار خنک کاری (چیلر و برج خنک کن) به دستگاه رسوب زدای هیدروفلو مدل P-100+ در تاریخ 15/01/1400نموده است. در ادامه میتوان از اهمیت وتوجه به مشکل رسوب و رسوب گذاری و هزینه های گزافی که سالانه به واحدهای تولیدی متحمل می نماید اشاره کرد که به راحتی نمیتوان از این امر چشم پوشی کرد. به طور مثال در واحد تولیدی قطعات لوازم خانگی در شرکت کلور ایرانیان تشکیل رسوب در تجهیزات مشکلات زیادی را به وجود آورده بود که در ادامه به صورت اجمالی به آن اشاره می شود. واحد تولید قطعات لوازم خانگی شامل دستگاه تزریق پلاستیک، مدار چیلر، برج خنک کن، قالب ها و قالب گردها می باشد. جهت تهیه اجزای یخچال، واحدهای قفسه بندی داخلی برای نگهداری چاشنی ها و شیشه ها و قاب آن، دستگیره های درب یخچال، فریزر و اجزای مورد استفاده در یخ سازها، مانند مارپیچ پلاستیکی که یخ را در صورت نیاز پخش می کند، اجزای ماشین ظرفشویی و قسمت اعظم فضای داخلی ماشین های ظرفشویی مدرن، جمله جعبه های نقره، قفسه های ماشین ظرفشویی، بازوهای شستشوی پاشش آب و حتی درب یا دریچه های توزیع کننده مواد شوینده، وسایل آشپزخانه و پوسته بیرونی توستر، محفظه های مخلوط کن و ظرف خود مخلوط کن، ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی و … همه این ها از قالب گیری استفاده می کنند. و نقش پررنگ قالب ها را در فرآیند تولید قطعات، به نمایش می گذارد وجود رسوب  به مرور زمان موجب عدم خنک کاری مدار چیلر و برج خنک کن، می شود که همین این امر مانع از خنک شدن قالب ها شده که موجبات اختلال در فرآیند تولید را به همراه خواهد داشت و همچنین به مرور زمان در واحد تولید قطعات که شامل بیش از 200 قالب می باشد موجب مستهلک شدن قالب ها، دفرمه شدن قطعات تولیدی، تولید محصولات بی کیفیت، طولانی شدن فرآیند تولید، مستهلک شدن تجهیزات کارخانه و در نهایت موجب افزایش هزینه آب، برق ، انرژی را به همراه خواهد داشت.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده به نحوی طراحی شده است که دستگاه های تزریق پلاستیک بتوانند هم توسط مدار چیلر و هم توسط مدار برج خنک کننده، دفع حرارت نمایند. آب چیلد دردو مخزن تحت فشار 4000 لیتری ذخیره می گردد. سیستم خنک کننده دو مداره طراحی شده است، مدار اولیه شامل چیلر های تراکمی و پمپ های سیرکولاسیون مربوطه می باشد که آب را از مخازن فوق مکش و پس از کاهش دما مجدداً به مخزن بر می گردانند. مدار ثانویه آب خنک شده توسط چیلر ها را توسط پمپ های سیرکولاسیون به سمت دستگاه های تزریق پلاستیک هدایت می نماید. ظرفیت  برج های  خنک کن به نحوی طراحی شده است که بتواند کندانسورهای چیلرهای تراکمی را در تمامی فصول سال تحت پوشش قرار دهد و چنانچه چیلرها  از مدارخارج شدند بتوانند به طور مستقیم حرارت تولید شده در دستگاه های تزریق پلاستیک رادفع نمایند. پیش بینی طراح این سیستم جهت حذف سختی آب تعبیه یک دستگاه سختی گیر رزینی دوبلکس با ظرفیت 1600 کیلوگرین که از ابتدای راه اندازی سیستم در مدار بوده است. زمان راه اندازی خط تزریق پلاستیک از سال 1400و به تعداد 14 دستگاه می باشد.

آنالیز آب ورودی قبل از سختی گیرهای رزینی، سختی کل آب را حدود 128 میلی گرم در لیتر و مقدار TDS را حدود 275 میلی گرم در لیتر اندازه گیری کرده که این مقادیر در فصول مختلف سال تا حدود 15 درصد می تواند بیشتر نیزگردد.

راه حل :

کادر فنی شرکت رادین گستر سینا پس از مذاکرات تلفنی و بررسی تصاویر و فلودیاگرام ارسالی جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و رسوبزدایی، کاهش خوردگی و پوسیدگی لوله و تجهیزات، کاهش مصرف آب و انرژی و همچنین افزایش طول عمرچیلر، قالب ها (بیش از 200 قالب تزریق پلاستیک) ، مدار لوله کشی و پمپ های سیرکولاسیون و تجهیزات تاسیسات موتورخانه یک دستگاه رسوبزدای هیدروفلو مدل P-120بر روی لوله “4 در تاریخ 16/01/1401 نصب گردیده است. نصب دستگاه بسیار ساده است و در حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد. هیچگونه برش کاری و یا حتی قطع آب نیاز نیست . این دستگاه دارای مصرف برق بسیار ناچیز در حدود 35 وات است و بدون نیاز به سرویس و نگهداری بوده و دارای عمری بیش از 30 سال است. رسوب زدای هیدروفلو سری P یکی از بهترین دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت هیدروپت است که دارای سه کاربرد همزمان رسوبزدایی، باکتری کشی و حذف بایوفیلم و افزایش انعقاد ذرات یا فلوکاسیون است. بدلیل قابلیت ویژه در رسوبزدایی بیشترین کاربرد را در برج‌های خنک کن صنعتی، مدار کندانسور چیلرها و مبدل های حرارتی خنک کاری دارد.

بهترین و مهمترین دلیل استقبال گسترده از رسوب زدای سری P در کندانسور چیلرهای جذبی و تراکمی اولا قابلیت حذف سختی گیر رزینی و استفاده مستقیم از آب شهر است که صرفه جویی مصرف آب را تا 30 درصد به همراه دارد و با نصب مناسب رسوبزدای صنعتی سری P کندانسور ها نیازی به اسید شویی ندارد.

 

 

دستگاه  رسوبزدای هیدروفلو در مدار رفت به دستگاه های تزریق پلاستیک نصب شد. در زمان نصب مقدار TDS   آب در گردش مدار آب چیلد در حدود 280 میلی گرم در لیتر بود. یک سیستم اتوماتیک بلودان هوشمند بر روی مدار آب چیلد نصب گردید تا زمانی که دستگاه درحال رسوبزدایی کل مدار لوله کشی، اواپراتور چیلرها، پمپ های سیرکولاسیون مدار اولیه و ثانویه و کلیه مبدل های هیدرولیک و قالبهای تزریق پلاستیک بود، بخشی از رسوبات جدا شده قبلی را از مدار خارج نماید. بلافاصله به مدت 10 روز پس از نصب فرایند رسوبزدایی تسریع گردید و تغییراتی در مقدار ست پوینت سیستم بلودان محاسبه و در سیستم پیاده سازی شد. مقرر شد که سختی گیرهای رزینی به صورت کامل از مدار خارج شود و زمانی که بلودان انجام می شود آب خام و سختی گیری نشده وارد مدار گردد. TDS آب خام ورودی روزانه اندازه گیری شد که در منحنی ذیل، منحنی آبی رنگ نمایانگر TDS آب خام و تغییرات آن در طول زمان می باشد. همچنین مقدار TDS  آب در گردش ( آب چیلد) نیز روزانه اندازه گیری و ثبت گردید. همانطور که در منحنی مشخص است دستگاه پس از باز نمودن رسوبات قبلی باعث افزایش TDS  آب در گردش نیز می گردد.

منحنی قرمز رنگ نشان دهنده این نوسانات در مدار بسته آب چیلد می باشد. صعودی بودن شیب منحنی به معنی باز کردن رسوبات قبلی در مدار بوده و نزولی بودن آن زمانی است که شیر تخلیه سیستم اتوماتیک بلودان باز شده و مقدار از آب حاوی املاح اشباع شده و رسوبات قبلی از سیستم خارج می گردد. با توجه به تنوع و تعداد بسیار زیاد قالب ها که به صورت مرتب تعویض می شدند، زمان بیشتری برای پاکسازی دائمی کل مدار نیاز بود.

 

تصویر زیر یک مبدل حرارتی خنک کاری روغن مربوط به یک دستگاه تزریق پلاستیک را نمایش می دهد که پس از حدود 45 روز باز شده است و مملو از رسوبات کنده شده در ورودی و خروجی مبدل می باشد. در این مرحله بدون نیاز به اسیدشوئی کلیه مبدلها و صافی های قرار گرفته در مسیر تمیز شدند و مقرر گردید بازدید دوره های بعدحدود 4 ماه بعد انجام شود.

از تاریخ نصب 16/1/1400 حدود چهار ماه طول کشید تا تمامی رسوبات مدار لوله کشی، چیلرها، برج های خنک کن، مبدلهای خنک کاری روغن و 200 قالب صنعتی باز و تمیز شود. طبق بررسی های بعمل آمده در نقاط حساس با شدت دمای بالا که قبل از نصب رسوبزدای هیدروفلو دارای رسوبات سخت و چسبنده آهکی داشتند پس از نصب فاقد رسوبات سخت بوده و رسوبات به صورت پودر بسیار ریز و نرم که به راحتی با دست تمیز می شد در این نقاط مشاهده می شد. در سال دوم بهره برداری، بخش خدمات پس از فروش شرکت رادین گستر سینا بیش از 10 بار عملکرد دستگاه را پیگیری نمودند که در تمامی تماسها شرکت کلور ایرانیان شرق به صورت 100 درصد از راندمان رسوبزدایی تکنولوژی هیدروفلو راضی بودند. اسید شویی قالب های صنعتی علاوه بر سخت و طولانی بودن فرآیند که دارای هزینه های بسیار بالایی نیز میباشد، موجب آسیب زدن و مستهلک شدن قالبها می گردد. مدیریت شرکت کلور ایرانیان شرق بدون تردید با اتخاذ استراتژی به هنگام، در خصوص روشهای نوین تصفیه آب صنعتی، موجب کاهش هزینه های سرسام آور تعمیرات و نگهداری و حفظ تجهیزات خنک کننده در وضعیت ایده آل شده است. شرکت رادین گسترسینا با افتخار پشتیبان شرکتهایی  است که از راه حل های مهندسی نوین را حمایت می کنند.

error: Content is protected !!