رازهای مهم سختی گیر آلتراسونیک که نمی‌خواهند شما بدانید !؟!

4 دی, 1396
هیدروفلو رسوبزدای آب رادین گستر سینا

سختی گیر آلتراسونیک

امواج سختی گیر آلتراسونیک یا فراصوت به شکلی از انرژی از امواج مکانیکی گفته می‌شود که فرکانس آنها بالاتر از حد شنوایی انسان یعنی محدوده 20 هرتـز تا 20 کیلوهـرتـز است. امـواج سختی گیر آلتراسونیک در محیـط های گاز، مایع و جامد به صـورت موج عرضی یا موج طولی منتشر می‌شوند.

روشهای تولید امواج سختی گیر آلتراسونیک

امواج آلتراسونیک به طور کلی به 2 روش تولید می‌شوند.

سختی گیر آلتراسونیک

1- روش پیزوالکتریک ؛ در این روش یک ترانسدیوسر مطابق اثر پیزوالکتریک، امواج الکتریکی را به نوسانات مکانیکی و انبساط و انقباض در ترانسدیوسر تبدیل می‌نماید که این امواج آلتراسونیک که از نوع امواج مکانیکی هستند در (ماده جامد ، مایع ، گاز ) منتشر می‌شوند. رادارهای سونار، سیستم های سونوگرافی، وان‌های شستشوی سختی‌گیر آلتراسونیک که در پزشکی، منابع نظامی، آرایشگاه و از نمونه‌های کاربرد پیزوالکتریک هستند، در این روش یک قطعه پیزوالکتریک یا ترانسدیوسر در داخل محیط تعبیه می‌شود و امواج را تولید و منتشر می‌کند، فرکانس، شدت موج و زاویه انتشار امواج از ترانسدیوسر از ویژگی‌های این روش است. به عنوان مثال توان  الکتریکی یک دستگاه سونوگرافی حدود 1 الی 3 کیلو وات با فرکانس 1 الی 17 مگاهرتز است و سنگ شکن کلیه حدود 1 کیلووات و فرکانس 1 الی 17 مگاهرتز است و یا دستگاه‌های لاغری موضعی از نوع کویتیشن آلتراسونیک فرکانسی حدود 670 کیلوهرتز تا 1 مگاهرتز و توان 1 الی 4 کیلووات دارند.

2- مگنتواستریکشن Magnetostriction؛ روش آلتراسونیک با تحریک مواد دو قطبی مغناطیسی توسط میدان مغناطیسی بوجود می آیند، به نحوی که مواد دو قطبی در میدانهای مغناطیسی تغییر طول می‌دهند که باعث تولید امواج آلتراسونیک می‌شود، این روش علاوه بر سیم پیچ یا میدان مغناطیسی نیاز به مواد فرومغناطیسی و 2 قطبی نیز جهت تولید و انتشار امواج آلتراسونیک دارد. این روش تنها کاربرد آزمایشگاهی دارد و  نمونه‌های صنعتی آن موجود نیست.

سختی گیر آلتراسونیک افسانه یا واقعیت

چندی است در ایران سختی گیر یا رسوبگیر آلتراسونیک تولید و به فروش می‌رسد . با ملاحظه 2 روش اصلی امواج آلتراسونیک که در بالا اشاره شد و مقایسه با سختی گیر یا رسوبزداهای آلتراسونیک به راحتی قابل تشخیص است که هیچ ارتباط فنی و تکنیکی بین امواج آلتراسونیک واقعی و سختی گیرهای نام گذاری شده به نام آلتراسونیک در بازار ایران وجود نداشته و سختی گیرهای آلتراسونیک (امواج مکانیکی) در تاسیسات ساختمان اصلاً وجود خارجی نداشته و همان سختی گیرهای الکترومغناطیسی و الکترونیکی قدیمی با سیم پیچ یا آنتن‌هایی بر روی لوله است که عموما می بایست بر روی لوله‌های غیر فلزی نصب گردند .

چنانچه رسوبزدای آلتراسونیک به شما پیشنهاد می گردد حتما موارد بالا را کنترل و شدت موج ، فرکانس و زاویه انتشار پیزوالکتریک در ترانسدیوسر را از سازنده در خواست کنید. یک سیم پیچ معمولی به تنهایی نمی‌تواند امواج آلتراسونیک ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.