راهنمای مهندسین مشاور برای انتخاب دستگاه‌ها: دیگ‌ چدنی گرمایشی

9 فروردین, 1398
رسوبزدای هیدروفلو در دیگ چدنی

راهنمای مهندسین مشاور برای انتخاب دستگاه‌ها: دیگ‌های چدنی گرمایشی

یکی از رایج ترین سیستم‌های تأمین گرمایش ساختمانها در ایران سیستم‌های موتورخانه مرکزی است. طراحان تأسیسات با توجه به پیشینه کاربردی این مجموعه آن را کم هزینه‌ترین و مناسب‌ترین طرح قلمداد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایند. دیگ چدنی گرمایشی، منبع تهیه آب گرم مصرفی (دوجداره، کویل دار یا صفحه ای)، پمپ‌های سیرکولاسیون، رادیاتور، فن کویل یونیت هیتر و مدار لوله کشی کل اجزاء این سیستم را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. این ترکیب بندی بیش از 90 درصد موتورخانه‌های رایج را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و در این بین کمتر موتورخانه‌ای است که در آن دیگ‌ چدنی گرمایشی شرکت شوفاژکار دیده نشود. این محصول خوش نام و با سابقه قلب تپنده بیشتر موتورخانه‌های مورد نظر ما را به خود اختصاص داده است.
1- دیگ‌های حرارتی مورد نظر در این بخش چدنی پره‌دار هستند و به عنوان مولد انرژی، وظیفه تبدیل و تولید انرژی را به عهده دارند. در این بین ماژولار بودن دیگ‌های چدنی که امکان اضافه و کم کردن تعداد پره‌ها را در تیپ‌های مختلف در اختیار طراح قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد یک انتخاب مهندسی و اقتصادی است که بر اساس نیاز بار گرمایشی ساختمان تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.
2- پمپ‌های سیرکولاسیون وظیفه انتقال سیال گرم شده را به عهده دارند.
3- واحد‌های انتقال دهنده گرما مانند: رادیاتور، فن کویل، یونیت هیتر، هواساز و یا سیستم گرمایش از کف هستند.
4- سیستم لوله کشی نیز همانند شریان، جابجایی سیال را میسر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نماید و با این 4 رکن اصلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گرمایش هر مجموعه‌ای را تامین نمود. البته اهمیت منبع انبساط که تامین کننده کسری آب مدار گرمایش و کنترل حجم آب در مقابل انبساط و انقباض آن است را نباید نادیده گرفت. فراموش ننماییم که تاکنون منبع انبساط با تغذیه سیستم با آب نرم (عبور داده شده از سختی گیر رزینی) مدار گرمایش را در مقابل رسوب مورد حفاظت قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داده است یعنی با روش حذف عامل مزاحم (سختی‌های موقت شامل کربنات و بی کربنات کلسیم و منیزیم).
حال با به کار گیری تکنولوژی رسوبزدا هیدروفلو کلیه موتورخانه‌ها (مدار گرمایش) را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان بدون نیاز به سختی گیر رزینی و مغناطیسی و تهیه آب نرم مورد بهره برداری قرار داد. کافی است با تعبیه یک دستگاه رسوب زدای الکترونیکی هیدروفلو با تکنولوژی فریت در مدار گرمایش کل سیستم و مدار لوله کشی را در مقابل تشکیل رسوب و خوردگی محافظت نماییم.

الف) از چه مدلی در مدار بسته گرمایشی استفاده نماییم؟

طبق تجربه کارشناسان رادین گستر سینا در جهت پیشنهاد فنی، مهندسی و اقتصادی موتورخانه‌های کوچک لزومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ندارد که بر روی لوله‌های اصلی برگشت به دیگ چدنی گرمایشی دستگاه نصب نماییم، بلکه تخصیص یکی از انشعابات برگشت و ترجیحاً طولانی ترین مسیر در بیشتر موارد جوابگو است. در این راستا رسوبزدای سری خانگی هیدروفلو مدلهای HS38 و HS40 مناسب‌ترین و ارزان‌ترین انتخاب هستند. برای موتورخانه‌های با زیربنای مفید تحت پوشش تا 1000 متر مربع حتی یک دستگاه HS38 قابل نصب بر روی لوله 1 اینچ نیز پاسخگو است. این دستگاه توانی معادل 2/1 وات دارد و بسیار کم مصرف است. برای موتورخانه‌های با زیربنای مفید تحت پوشش 1000 الی 2500 مترمربع یک دستگاه رسوبزدا هیدروفلو مدل HS40 قابل نصب بر روی لوله 2 اینچ پاسخگو است. این دستگاه نیز بسیارکم مصرف بوده توانی معادل 5/1 وات دارد.
دستگاه‌های رسوب زدا هیدروفلو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بایست بر روی عایق حرارتی نصب شوند و جنس لوله‌ها و یا عایق حرارتی به هیچ عنوان تاثیر منفی بر روی قدرت و عملکرد رسوب زدا هیدرفلو ندارد. رسوبزدای هیدروفلو دارای استانداردهای آمریکایی و اروپایی است و ایمن بودن سیگنالهای رادیویی برای انسان مورد تائید قرار گرفته است.

ب) از چه مدلی در مدار آب گرم بهداشتی (مدار باز) استفاده نماییم؟

همانند بخش مدار بسته گرمایش در مدار باز نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از رسوبزدا سری خانگی هیدروفلو مدلهای HS38 و HS40 استفاده نمود.

دستگاه رسوبزدای هیدروفلو در چه محلی باید نصب گردد؟

بهترین محل نصب بر روی یکی از انشعابات برگشت به دیگ بخار است. اولاً به دلیل دمای بالای سیال حتما بایست این رسوبزدا هیدروفلو بر روی عایق حرارتی نصب شود. دمای سطح تماس دستگاه هیچگاه نباید بالاتر از 55 درجه سانتیگراد باشد. همچنین دستگاه را نباید بر روی انشعاب رفت و برگشت آب گرم دیگ چدنی گرمایشی به منبع تهیه آبگرم مصرفی نصب نماییم زیرا در اغلب موارد فاصله دیگ چدنی گرمایشی و منبع دوجداره یا کویل دار در داخل موتورخانه بسیار نزدیک است. جهت انتشار بهتر سیگنال دورترین مسیر گرمایشی مورد انتخاب قرار می‌گیرد. در مدار باز بهترین محل نصب بر روی لوله آبسرد مصرفی وررودی به منبع کویلی یا دوجداره است.
چه پارامترهایی را کنترل نماییم؟ مقدار TDS بهترین روش کنترل فرآیند رسوبزدایی در مدار بسته است. به طور متوسط در مدت زمان 4 الی 6 ماه کل سیستم گرمایش بدون توقف و بدون نیاز به اسید و مواد شیمیایی رسوب زدایی خواهد شد. واحد فنی شرکت رادین گستر پس از نصب دستورالعمل‌های اجرایی را در اختیار مجموعه قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
در یک جمع بندی کلی برای موتورخانه‌های مشابه با آنچه در بالا ذکر شد یک دستگاه رسوبزدای هیدروفلو برای مدار بسته (گرمایشی) و یک دستگاه رسوبزدا برای مدار باز (آبسرد و گرم بهداشتی) توسط طراحان تاسیسات مکانیکی قابل پیش بینی است.

رسوبزدای هیدروفلو در دیگ چدنی

رسوبزدای هیدروفلو در دیگ چدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.