رسوبزدا هیدروفلو عامل مؤثر در صرفه‌جویی مصرف انرژی دیگهای بخار آب

7 مرداد, 1399

رسوبزدایی روشی مؤثر برای کنترل مصرف انرژی در برج خنک کن و استخرها

دیگ بخار آب یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در هتلها، بیمارستانها، کارخانه‌های مواد غذایی و سایر فرآیندهای صنعتی است. در دیگهای بخار، آب نقش اصلی را ایفا می‌کند که رسوب آن باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های نگهداری دیگ بخار می‌شود. رسوبزدا هیدروفلو یکی از بهترین دستگاه‌ها برای مقابله با رسوب دیگ بخار است.
آبگرم در فرآیندهای صنعتی و تجاری برای گرمایش و تمیز کردن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا بوسیله سوخت بنزین، دیزل یا دیگهای برقی تولید می‌شود.
آبی که به دیگ بخار وارد می‌شود، تصفیه نمی‌شود. تمیز کردن لوله‌های دیگ بخار به ندرت انجام می‌شود و بسیاری از مردم تصور می‌کنند که رسوبزدایی سنتی توسط مواد شیمیایی کفایت می‌کند. این درست زمانی است که به دلیل بالا بودن دمای آب، انرژی از دست می‌رود، حتی اگر یک مدار حلقه بسته باشد، میزان تشکیل رسوب مواد معدنی ناچیز است.
با تولید و مصرف آب گرم، مواد معدنی در آب دیگ بخار باقی می‌ماند. آب شیرین به همراه مواد معدنی به سیستم اضافه می‌شود. غلظت مواد معدنی در لوله‌های دیگ بخار باعث تشکیل رسوب می‌شود.
رسوب مواد معدنی نه تنها باعث کاهش کارایی دستگاه می‌شود بلکه به دلیل توزیع ناموزون گرما باعث خوردگی می‌شود. در بویلرهای برقی، لوله های گرمایشی که توسط رسوب مواد معدنی پوشانده می‌شوند آسیب پذیرهستند زیرا انرژی گرمایشی زیادی نمی‌تواند به آب منتقل شود و این انرژی انباشته شده سرانجام باعث آتش سوزی خواهد شد.
بنابراین رسوبزدایی لوله‌های دیگ بخار بسیار مهم است تا باعث مسدود شدن مسیر نشود.

بیشتر بخوانید:   رسوبزدایی بایوفیلم موجود در آب شیرین کن با رسوب زدا هیدروفلو

 

صرفه‌جویی در هزینه‌های رسوبزدایی استخرهای شنا

آب استخر به طور معمول توسط کلر 1-3ppm یا 650mV-750Mv رسوبزدایی می‌شود. بسیاری از استخرها از اُزن برای از بین بردن باکتریها به منظور کاهش مصرف و عوارض جانبی کلرینگ استفاده می‌کنند. البته کاربرد این روش هزینه بیشتری می‌طلبد.
برای کاهش استفاده از کلر در ضمن داشتن کیفیت مناسب آب استخر، رسوبزدا هیدروفلو بهترین گزینه خواهد بود.
به منظور ضدعفونی کردن آب استخر، کلر به صورت قرص کلرید سدیم استفاده می‌شود. قدرت ضد عفونی کننده آب استخر (کلرینگ) و مشکلات ناشی از کلرامین برای کاربران استخر خوب نیست. در این حالت هم به منظور بهبود کیفیت آب، اُزن اضافه می‌شود تا غلظت کلر کاهش یابد. با این حال استفاده از اُزن مشکلات دیگری از قبیل هزینه عملیاتی بالا و هزینه نگهداری را به همراه دارد.

 

هزینه بالای اُزن

اوزوناتور مورد استفاده در استخر شنا حداقل 5 کیلو وات نیرو لازم دارد. عنصر تولید اُزن گران است و نیاز به تعویض منظم دارد. این عنصر برای برخی مدلهای دیگر تولید نمی‌شود که استفاده پایدار از تجهیزات را غیرممکن می‌کند.

مشکلات کلرامین

کلر معمولا برای ضدعفونی کردن آب استخر با استفاده از هیپوکلریت سدیم، قرص کلر یا الکترولیز آب نمک استفاده می‌شود. کلرامین –که محصول کلرزاسیون است- ایجاد می‌شود و باعث بو و چرکی پوست و چشم و سوزش مجرای تنفسی می‌شود که بسیاری از شناگران به اشتباه به خود کلر نسبت می‌دهند. بدترین چیز این است که می‌تواند باعث آسم شود که توسط بسیاری از مطالعات گزارش شده است.
در گذشته هیچ راه حلی وجود نداشت جز اینکه غلظت کلر باقیمانده کاهش یابد که باعث کاهش قدرت ضدعفونی کننده می‌شود. اکنون با استفاده از فناوری رسوبزدا هیدروفلو می‌توان این مشکل را حل کرد.

بیشتر بخوانید:   رسوب زدا آب یا نرم کننده آب

مصرف زیاد آب

سیستم تصفیه و بازتولید مجدد آب استخر، دارای عملکرد مناسب و اولین مانع در مبارزه با آلاینده‌ها برای فیلتر شدن است. حذف سریع آلاینده‌های تصفیه شده، تأثیراتی را در سیستم ضد عفونی کننده در پی دارد و از این طریق تشکیل کلرامینها را محدود می‌کند، تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی کننده را محدود می‌کند و باعث بهینه سازی کارآیی بهداشتی می‌شود.
هنگامی که فشار دیفرانسیل در سراسر فیلتر شنی زیاد است، نشان دهنده مسدود شدن بستر شن است. این نه تنها باعث افزایش انرژی پمپ می‌شود بلکه باعث کاهش اثربخشی تصفیه می‌شود. شستشوی فیلتر بطور دستی یا خودکار آغاز می‌شود. با استفاده از رسوب زدا هیدروفلو سری P شستشوی مداوم و مدت زمان لازم برای رسوبزدایی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

با یک نتیجه گیری و بررسی کلی می‌توان به این نکته رسید که رسوبزدا هیدروفلو برای رسوبزدایی برجهای خنک کن، دیگ بخار و استخر گزینه مناسبتری است. رسوب زدا هیدروفلو ضمن نصب راحتی که دارد دیگر هزینه های نگهداری و تعمیر ندارد. این رسوبزدا ضمن تصفیه آب، باکتریهای موجود در آب و حتی جلبکها را ازبین می‌برد.

منبع:

http://www.powertechipc.com/solutions.htm

http://www.powertechipc.com/technologies/Hydropath/applications/swimming_pools.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!