رسوب زدایی کندانسورهای پلیت در مجتمع مسکونی بوکان | چیلرها

نصب رسوب زدایی هیدروفلو در مجتمه مسکونی بوکان

رسوب زدایی کندانسورهای پلیت در مجتمع مسکونی بوکان

رسوب زدایی کندانسورهای پلیت در مجتمع مسکونی بوکان

کندانسور مهمترین و حساس ترین قسمت چیلر است که حرارت جذب شده از فضاهای داخلی را به محیط و اتمسفر دفع می‌نماید‌. کندانسورها دسته بندی‌های متفاوتی دارند‌. بر مبنای نحوه ی دفع حرارت به دو نوع کندانسور هوایی و کندانسور آبی تقسیم می‌شوند‌. در کندانسور هوای گاز مبرد وارد مبدل‌هایی می‌شود که در تماس با هوای محیط قرار داشته و گاز مبرد سرد می‌نماید‌. کندانسورهای کولرهای گازی اسپیلت نمونه کوچک کندانسورهای هوایی هستند هر چند نگهداری کندانسور هوایی دردسرهای کمتری دارد و شامل تمیز کاری سطوح از گرد و غبار و آلودگی و سرویس و نگهداری فن‌ها و رسوب زدایی است اما مصرف برق کندانسور هوایی نسبت به کندانسورهای آبی بیشتر است.
کندانسورهای آبی توسط برج خنک کن دفع حرارت مازاد را انجام می‌دهند‌. برج خنک کن توسط پمپ سیرکولاسیون آب را در مدار گردش داده و حرارت کندانسور را جذب و به محیط منتقل می‌نماید.
گرم شدن آب در کندانسور موجب کاهش حلالیت یون‌های بی کربنات کلسیم و منیزیم می‌گردد و همین باعث تشکیل رسوب آب در کندانسور می‌کند کندانسورهای حرارتی در چیلرها عموماً از دو نوع Shell &tube (پوسته – لوله) و plate (صفحه‌ای) انتخاب می‌گردند. بدیهی است که راندمان مبدل‌های صفحه‌ای بسیار بالاتر از مبدل‌های پوسته لوله است، اما متاسفانه مشکل رسوب گذاری یک عامل بازدارنده جهت انتخاب چیلر با کندانسور صفحه‌ای است، در صورتی که سختی آب کنترل نگردد تشکیل رسوب در فواصل کم بین صفحات مبدل بسیار سریع اتفاق می‌افتد و احتمال ترکیدن مبدل‌های صفحه‌ای افزایش می‌یابد. با ترکیدن صفحات گاز مبرد به سمت آب برج خنک کن تخلیه می‌شود و جهت راه اندازی مجدد نیاز به تعویض کندانسور، وکیوم مدار گاز مبرد و شارژ گاز جدید بوده که هزینه‌های چندین برابر خرید رسوب زدا هیدروفلو به پروژه تحمیل می‌گردد.
در مجتمع مسکونی بوکان همزمان با راه اندازی موتورخانه و چیلر تراکمی‌70 تن با مبدل صفحه‌ای، رسوبزدا هیدروفلو مدل P-100 جهت مدار برج خنک کن و کندانسور پلیت به همراه سیستم اتوماتیک بلودان برای رسوب زدایی پیشنهاد گردید.
رسوب زدا هیدروفلو در تاریخ 06/05/1395 بر روی مدار کندانسور برج خنک کن نصب گردید.

نصب رسوب زدا ی هیدروفلو در مجتمه مسکونی بوکان

نصب رسوب زدا ی هیدروفلو در مجتمه مسکونی بوکان

مدیریت فنی و طراح تاسیسات مکانیکال مجتمع مسکونی بوکان با آشنایی قبلی با تکنولوژی رسوب زدایی هیدروفلو، سختی گیر رزینی را از موتورخانه حذف نمودند‌. نتیجه اعتماد و انتخاب رسوب زدای هیدروفلو سه سال بهره برداری بدون رسوب و نیاز به اسیدشویی‌، با راندمان بالا در حال کار و بهره برداری است. انتقال حرارت عالی و ایده آل در کندانسور موجب حذف تلفات انرژی ناشی از رسوب می‌گردد که هزینه قبوض برق کاهش می‌یابد‌.
با استفاده از نرم افزار محاسبات اقتصادی شرکت رادین گستر سینا جهت چیلر تراکمی‌70 تن در صورتی که از سختی گیر رزینی استفاده شود هزینه‌های انرژی ذیل به پروژه تحمیل می‌گردد.

نصب رسوب زدا ی هیدروفلو در مجتمه مسکونی بوکان

افزایش هزینه‌های بهره برداری شامل افزایش میزان مصرف برق کمپرسور افزایش مصرف آب و استهلاک رزین و هزینه‌های بهره برداری سختی گیر رزینی در نظر گرفته شده است‌. همانطور که از منحنی فوق مشخص است 1 میلیمتر رسوب در این پروژه جهت چیلر 70 تن تراکمی‌ با مبدل صفحه ای در دو‌ره‌ی کاری شش ماهه فصل گرم حدود 6/1 میلیون تومان هزینه‌های آب و انرژی نسبت به رسوب زدا هیدروفلو بیشتر خواهد بود.
برای 2 میلیمتر رسوب در کندانسور صفحه ای افزایش هزینه 3 میلیون تومان در 6 ماه خواهد داشت.

error: Content is protected !!