آیا می‌دانید رسوبزدای آب چیست؟

11 شهریور, 1399
آیا می‌دانید رسوبزدای آب چیست؟

رسوبزدای آب چیست؟

رسوبزدا آب یک وسیله نرم کننده آب جایگزین است که به نوعی کارتریج یا مخزن حاوی یک رسانه کنترل رسوب ویژه مجهز است. این دستگاه به تبدیل یونهای معدنی سخت موجود در آب به یک فرم پایدار و بی‌ضرر کمک می‌کند تا به سطوح نچسبند.
رسوب زدا های آب معمولا از یک کارتریج یا مخزن منفرد ساخته شده‌اند که با دانه‌های رزین یا یک ماده رسوبزدای دیگر پر شده‌اند. بیشتر آنها از طریق یک فرآینده فیزیکی معروف با کمک تبلور (TAC) کار می‌کنند تا رفتار مواد معدنی سخت را در آب تغییر دهند.
در این فرآیند، آب از طریق مخزن/ کارتریج رسانه TAC که از دانه‌های پلیمری /سرامیکی ریز تشکیل شده که در دهانه‌ی آنها پوشانده شده است عبور می‌کند. این بخش به عنوان قالب برای ایجاد میکرو کریستالها عمل می‌کند.
هنگامی که آب سخت منبع تغذیه، با محیط TAC موجود در مخزن/ کارتریج تماس پیدا می‌کند، یونهای کلسیم و منیزیم توسط سایتها جدا می‌شوند.
بنابراین با ورود آب به کارتریج، بیشتر یونهای کلسیم و منیزیم در داخل سایتهایی که به میکرو کریستال تغییر یافته‌اند، به تشکیل خود ادامه می‌دهند.
سرانجام وقتی این میکرو کریستالها به اندازه مشخصی رسیدند، در مکانی که داخل آب رها می‌شوند، از هم جدا خواهند شد و می‌شکنند.
این کریستالها پایدار بوده و با ساختار بلوری خود از طریق آب و سیستم لوله کشی خارج می‌شوند. آنها ته نشین نمی‌شوند و به اندازه رسوب مواد معدنی به لوله‌های آب یا لوازم نمی‌چسبند.
نتیجه چنین روندی، جلوگیری کامل از تشکیل رسوب و رسوب زدایی است، اما در این حالت مواد معدنی در آب باقی می‌مانند که یک مزیت بزرگ است زیرا برای سلامتی انسان لازم است و از طرفی در شکل کریستالی خود نمی‌توانند به سیستم لوله‌کشی آسیب برسانند.
با این وجود باید به این نکته توجه شود که ابزارهای کنترل رسوب و رسوبزدا که در کل سیستم تصفیه آب استفاده می‌شوند می‌توانند از یک برند به برند دیگر متفاوت باشند. سیستم‌های رسوب زدا ضمن جلوگیری از تشکیل رسوب باعث حذف آلاینده‌های آب می‌شوند.
برخی مدلها از یک فیلتر قبل رسوب یا یک فیلتر کربن برای حذف ذرات و آلاینده‌های شیمیایی مانند کلر استفاده می‌کنند. برخی دیگر فیلترهای پیشرفته‌تری مانند فیلتر ضدعفونی کننده UV یا مخزن تصفیه آهن دارند که می‌توانند به نرم شدن و تصفیه آب کمک کنند.

مزایای استفاده از رسوبزدا

استفاده از سیستمهای رسوبزدای آب بدون نمک مزایا و فواید بسیاری دارد که باعث می‌شود گزینه‌ی مناسبی نسبت به روشهای رسوبزدایی قدیمی و سختی گیر رزینی باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

انواع کاربردهای رسوب زدا

دستگاه‌های رسوبزدا در اندازه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. اگر نمی‌خواهید سیستم رسوبزدا خانگی را نصب کنید، می‌توانید از رسوبزداهای دیگری استفاده کنید که دقیقا جلوی منبع ساختمان قرار می‌گیرند یا از سختیگیرهای تک کارتریج استفاده کنید که مناسب برای هر دستگاهی چون چیلر، آبگرمکن و غیره هستند.
علاوه براین، رسوبزداهای خانگی دیگری وجود دارند که توانایی تصفیه گسترده‌تری دارند. این نوع سختی گیر دارای فیلتر اضافی همراه با کارتریج تصفیه بدون نمک (نظیر کربن اکتیو، الیاف PP) هستند.
بنابراین این سیستمها علاوه بر حذف رسوب موجود در لوله‌ها، مشکلات دیگر آب را برطرف می‌کنند. مثلا در سیستم لوله‌کشی خانه، کلر موجود در آب را حذف می‌کند که نه تنها از تجمع رسوب جلوگیری می‌کند بلکه بو و طعم آب را بهتر می‌کند.

نیاز به نگهداری و مصرف برق پایین

یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از رسوب زدا جنبه بدون تعمیر و نگهداری آن است. چرا که قطعات آنها نیاز به بازسازی مداوم ندارند.
نصب سیستم رسوبزدا بسیار آسان است زیرا اکثر آنها بصورت یک مخزن یا کارتریج تهیه می‌شوند. پساب تولید نمی‌شود، بنابراین به اتصالات برای تخلیه نیاز ندارند. این دستگاه‌‍ها تأثیر چشمگیری بر روی میزان جریان آب ندارند.

مواد معدنی سالم در آب باقی می‌مانند

سختی گیر‌های آب مانع از ایجاد رسوب آهک می‌شوند اما در عین حال مواد معدنی سالم را در آب رها می‌کنند که برای سلامتی شما مفید هستند. علاوه بر این، آنها محتوای سدیم موجود در آب مانند رسوبزداهای مبتنی بر نمک را افزایش نمی‌دهند.

جایگزین آب نرم

آب نرم کمی حس لغزندگی دارد که برای بیشتر افراد خوشایند نیست. بسیاری از افراد شکایت می‌کنند که دوش گرفتن با آب نرم باعث می‌شود احساس صابون مانندی روی پوست داشته باشند و گویی شامپو کاملا از روی موهایشان شسته نمی‌شود.
اگر می‌خواهید چنین حسی را تجربه نکنید، استفاده رسوبزدا بجای نرم کننده گزینه بهتری است. رسوب زدا مواد معدنی سخت را از بین نمی‌برد، اما در عوض باعث می‌شود که به سیستم لوله کشی نچسبد و از طریق جریان آب خارج شود.

سازگار با محیط زیست

دستگاه‌های رسوبزدا هیچ گونه فاضلابی تولید نمی‌کنند، بنابراین هیچگونه نمک یا مواد شیمیایی به جریان فاضلاب وارد نمی‌شود.
علاوه براین رسوبزدا باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود زیرا تمام آبی که از طریق سیستم پردازش می‌شود درست در منبع تغذیه منزل شما یا آبگرمکنهای بدون منبع قرار می‌گیرد.

منبع:

what is water conditioner?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.