10 روش صرفه جویی در مصرف انرژی و آب در ساختمانهای تجاری

12 مرداد, 1399

10 روش مقرون به صرفه برای صرفه جویی در مصرف آب ساختمانهای تجاری

آب و انرژی بطور جدایی ناپذیری با هم درگیر می‌شوند، زیرا برای توسعه انرژی به حجم زیادی آب نیاز است. از طرفی انرژی زیادی برای توزیع آب و گردش آن در ساختمانها و شهرداری‌ها استفاده می‌شود. حال رسوبزدا هیدروفلو در این بین چگونه تأثیرگذار خواهد بود را با هم بررسی مبی‌کنیم.

صرفه جویی در مصرف آب چیزی بیشتر از میزان آب مصرفی در دستشویی است و کاهش قابل توجه مصرف آب بدون صرف هزینه زیاد، امکان پذیر است. ما در این پست تک تک گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم و در آخر نقش رسوب زدا هیدروفلو را در صرفه جویی آب و انرژی مطرح می‌کنیم.
ساختمانهای تجاری مقادیر زیادی آب مصرف می‌کنند. بیش از 47 میلیارد گالن در روز. به ندرت میزان آب مصرفی این ساختمانها در داخل اندازه گیری می‌شود چرا که کنتورها معمولا بیرون در خیابان هستند و فاضلابها از نظر تئوری با حجم ورودی آب ساختمان سنجیده می‌شوند.
زیرساختها در ساختمان داستان دیگری را بیان می‌کند و در صورت کنترل مناسب، به صرفه جویی میزان قابل توجهی از آب و البته فاضلاب تولید شده کمک می‌کند. هزینه‌های فاضلاب معمولا بیشتر از تولید هر 1000 گالن آب شیرین است، بسیاری از مردم از اینکه در قبض آب خود دو نرخ دارند شگفت زده می‌شوند.

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

کاهش هزینه‌های آب شیرین یا فاضلاب برای کنترل هزینه‌های عملیاتی در مدت زمان نزدیک بسیار مهم است. بطوری که با افزایش پیوسته قیمت آب در سال به 3-5 درصد، صاحبان ساختمانهای تجاری و بهره‌برداران می‌توانند با تدوین و اجرای استراتژی‌های صرفه جویی در مصرف آب، هزینه‌های ماهانه آینده خود را کاهش دهند.

اکثر شرکتها دارای برنامه‌های اساسی برای صرفه‌جویی و حفظ انرژی هستند. اما هنوز بسیاری از سازمانها برنامه‌ای برای کاهش آب مصرفی خود ندارند. ساختمانهای تجاری فرصتهای بیشماری برای کاهش مصرف آب دارند که می‌توانند بودجه‌ی خود را در مدت کوتاهی صرفه جویی کنند و موقعیتهای بهتری برای آینده خود رقم بزنند.
کنتورهای هوشمند، سنسورهای دیجیتالی و آنالیز داده‌ها، اطلاعات ارزشمندی در مورد میزان آب مصرفی و ذخیره شده ارائه می‌دهند. از آنجایی که شهرداری‌ها و شرکتها بطور فزاینده‌ای برنامه‌های تغییرات آب و هوایی را تدوین می‌کنند، بنابراین آب نقش بسیار مهمی در این چرخه دارد.
در این پست با بیان 10 روش خواهیم گفت که چگونه صاحبان ساختمانها و اپراتورها می‌توانند در هزینه آب خود صرفه جویی کنند.

1. آب مصرفی ساختمان تجاری را حسابرسی کنید

حسابرسی به آب مصرفی پیچیدگی‌های زیادی دارد. اما اساساً میزان استفاده از آب موجود در یک ساختمان را در یک مساحت کاربردی ارزیابی می‌کنند. این ایده خوبی است که شامل ممیزی انرژی است. ممیزی و رسیدگی اولیه آب ممکن است فقط چند ساعت زمان نیاز داشته باشد. در حالی که ارزیابی فشرده از سیستمهای آب و مکانیکی ساختمان می‌تواند چند روز طول بکشد تا در تأسیسات بزرگتر انجام شود.

بیشتر بخوانید:   کنترل لژیونلا با فرکانس رسوب زدای هیدروفلو

یک کارشناس حرفه‌ای واجد شرایط سیستمهای لوله‌کشی، تجهیزات، سیستم خنک کننده، سیستم آب گرم، آبیاری و دیگر مؤلفه‌های یک ساختمان را ارزیابی می‌کند. صورتحسابهای آب و انرژی به همراه تاریخچه صورتحسابهای تعمیرات سیستمها مورد بررسی قرارمی‌گیرند تا درک روشنی از عملکرد ساختمان بدست آید.
ممیزی‌های آب مجموعه‌ای از داده‌های پایه را ایجاد می‌کند و پیشرفتهای کارایی مقرون به صرفه را شناسایی می‌کند.
نتیجه شامل گزارش ممیزی آب است که جزئیات فرصتهای صرفه‌جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد، که شامل لیستی از مزایای هزینه‌های انجام شده در برابر بازده بدست آمده از سرمایه (ROI) را نشان می‌دهد. شهرداریها ممکن است تخفیفهایی برای کاهش هزینه‌های مصرفی و طیف وسیعی از وسایل مقرون بصرفه را به شهروندان ارائه دهند.

این گزارش ممکن است مشخصات فنی را برای اجرای توصیه‌های حسابرسی ارائه دهد. برخی شهرداریها ممیزی آب را بدون هیچگونه هزینه‌ای ارائه می‌دهند. زیرا نتایج مشخص شده که اجرا می‌شوند باعث صرفه جویی دراز مدت برای جامعه می‌شود.

2. استفاده از دستگاه‌های شمارشگر تبخیر در برجهای خنک کن در ساختمانهای تجاری

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

سیستمهای خنک کننده تبخیری 20-50% از آب ساختمان را مصرف می‌کنند و تقریبا 70% آب در گردش را تبخیر می‌کنند تا گرما از ساختمان خارج شود. آب تبخیر شده وارد فاضلاب نمی‌شود، با این وجود در ساختمان هزینه‌ای را بوجود می‌آورد. دستگاه زیر آب برج خنک کننده مزایای بی‌شماری از جمله شناسایی نشت یا سرریز دارد.

با نظارت و تجزیه و تحلیل دیجیتالی و شناسایی راه‌هایی برای بهبود بهره‌وری عملیاتی، صرفه‌جویی مناسبی در مصرف آب و انرژی خواهد شد. کنتورهای هوشمند، سنسورها و آنالیزها ارزش فوق العاده‌ ای دارند و اطلاعات خوبی در اختیار قرار می‌دهند.

3. آبیاری توسط سابمترها یا آبیاری قطره‌ای

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

کنتورهای هوشمند برای آبیاری با استفاده از کنترل قطره‌ای در مناطق خاص، نظارت خوبی بر روی این بخش داشته‌اند. در این حالت آب اضافه‌ای وارد فاضلاب نمی‌شود. سنسورهای رطوبت سنج خاک، داده‌های آنی تولید می‌کنند که از آبیاری بیش از حد جلوگیری می‌کند و همین امر باعث صرفه جویی گسترده‌ای در آب مصرفی می‌شود.

4. ارتقای کیفیت لوازم مانند شیر آب و لوله‌ها

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

همگی می‌دانیم که شیرآلات مصرفی نقش اساسی را درمصرف آب در ساختمانها ایفا می‌کنند. در مدلهای قدیمی با باز کردن شیرآب تا وقتی که کارتان تمام شود آب باز می‌ماند و این نوعی مصرف بی رویه محسوب می‌شود، بنابراین تغییر این لوازم به سنسوری باعث صرفه جویی در مصرف آب در ساختمانهای تجاری می‌شود.

5. فشار روی خطوط آب را کاهش دهید

بسیاری از ساختمانها برای بهبود فشار آب در طبقات فوقانی به پمپهای تقویت کننده نیاز دارند. این امر اغلب باعث می‌شود فشار آب در طبقات پایین بالاتر از حد لازم باشد و از ظرفیتهای مشخص شده برای لوازم فراتر رود. که نه تنها باعث هدر رفتن آب می‌شود بلکه خطر پارگی لوله‌ها و خراب شدن وسایل را نیز به همراه دارد. دریچه‌های تنظیم فشار آب مهم هستند، اگرچه علت اصلی فشار بر روی خطوط آب باید برطرف شود.
اغلب مشاهده می‌شود که مقادیر زیاد رسوب در مناطقی که فشار زیاد و پایین با هم روبرو می‌شوند با سرعت بیشتری شکل می‌گیرند. زیرا رسوب طی فشار وتغییر دما شکل می‌گیرد. فشارهای زیاد آب باعث افزایش تشکیل رسوب در خم‌ها و کاهش قطر لوله می‌شود و در مکانهایی مانع جریان آب می‌شوند.
نصب سری پمپهای متغیر می‌تواند فشار آب را متعادل کند و میزان انرژی لازم برای حفظ جریان کافی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   نقش رسوب زدا هیدروفلو در کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی برای تولیدکنندگان

6. مصرف سنج و سنسورهای هوشمند

مصرف آب بسته به هدف، برنامه و فصل در هر ساختمان متفاوت است. سنسورها و کنتورهای هوشمند در سالهای اخیر نظارت بر روی بهبود این روند را دقیقتر ساخته‌اند.
از دیرباز، شهرداریها یکبار در هر ماه بصورت دستی از روی کنتور آب میزان مصرف آب را جمع آوری می‌کردند. صورتحساب آب در چند ماه در صورت نشان غیرطبیعی از میزان مصرفی، نشت آب را در ماه‌های اخیر نشان می‌داد. در گذشته الگوی مشخصی برای این مصارف وجود نداشت.
تجزیه و تحلیل خودکار اطلاعات ارائه شده توسط سنسورها استفاده غیر طبیعی از آب را تشخیص داده و تفسیر می‌کند و متن یا هشدار لازم را بلافاصله از طریق ایمیل برایتان ارسال می‌کند تا توسط مدیر ساختمان مورد بررسی قرار گیرد.

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

سیستمهای مدیریت هوشمند آب میزان صرفه جویی در هزینه‌های واقعی آب را در هر بخش یا گروه از ساختمانها محاسبه می‌کنند، بنابراین میزان آب مصرفی و حتی صرفه جویی‌ها بطور مداوم اندازه گیری و مدیریت می‌شود.

7. سیستمهای بازیابی میعانات

سیستمهای HVAC تجاری حجم قابل توجهی از آب مایع را جمع می‌کنند که در لوله‌کشی جمع می‌شود. آب میعانات مقطر و عاری از کلسیم و مواد معدنی است، بنابراین کاربرد آن در برجای خنک کن بسیار ایده آل است. بسیار از تأسیسات آب مخازن را جمع آوری کرده و داخل فاضلاب رها می‌کنند اما تعداد زیادی از سیستمها، در حال استفاده مجدد از این آبها هستند.
استفاده مجدد از آب کندانسور نه تنها باعث کاهش هزینه‌های آب می‌شود بلکه کمبود مواد معدنی باعث افزایش هدایت آب در گردش در سیستمهای خنک کننده می‌شود که همین امر باعث می‌شود تا قبل از ورود آب به فاضلاب حداکثر استفاده از آن را داشته باشید.

8. فضای سبز را برای کاهش آب ارزیابی کنید

ساختمانهای بدون فضای سبز و محوطه سازی از ارزش کمتری بین ساختمانهای دیگر و سرمایه‌گذاران برخوردار هستند. می توان در هر منطقه گیاهان بومی مختص همان آب و هوا را بکار برد. گیاهان چمن و گرمسیری از آبیاری بیشتری استفاده می‌کنند، در حالی که می‌توان گزینه‌های بیشتری پیش رو داشت.

طبیعی است که استفاده از گیاهان بومی باعث می‌شود تا تغییرات فصلی را در سال شاهد باشید و در فضای بیرون ساختمان خود تفاوت چشمگیری ایجاد کنید. این شما هستید که به روشنی از تغییر فصلها آگاه خواهید شد. بسیاری از گونه های گیاهی ضمن تحمل خشکی، به حداقل مراقبت و نگهداری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:   نصب سیستم رسوب زدا هیدروفلو در کارخانه سیمان شاهرود

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

حوضچه‌ها و فواره‌ها میزان قابل توجهی آب مصرف می‌کنند و از بین بردن رسوبات انباشته شده باعث هدر رفتن آب هنگام خالی کردن حوض یا استخر می‌شود. البته از آبی که در هوا پاشیده می‌شود هم نمی‌شود به راحتی چشم پوشی کرد.

9. سیستمهای بهره‌برداری از آب باران را نصب کنید

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

استفاده از آب آشامیدنی با کیفیت برای آبیاری چمنها و مناظر همواره به چشم می‌خورد. یک جایگزین مناسب برای این فرآیند، استفاده از سیستم آبریز آب باران است. می‌توان با ارزیابی دقیق آب مصرفی برای آبیاری مناظر و محوطه سبز ساختمان، مخزن مناسبی را برای جمع آوری آب باران ترتیب داد.

10. رسوبزدای آب با امواج رادیویی

رسوبزدا آب با امواج رادیویی با رسوبزدایی توسط مواد شیمیایی متفاوت است. زیرا در این حالت هیچگونه مواد شیمیایی برای رسوبزدایی استفاده نمی‌شود. مواد معدنی محلول در آب شهری یا چاه بطور طبیعی در جایی دچار رسوب می‌شوند که تغییر دما یا فشار از قبیل آبگرمکنها، برج خنک کن، نازل اسپری و سایر مناطق دارای سیستم آبی رخ می‌دهد.

این سیستمها کلسیم و سایر مواد معدنی را به اشباع فوق العاده‌ای وادار می‌کند، که باعث ایجاد رسوب می‌شود. هنگامی که کلسیم محلول غلیظ می‌شود، نتیجه آن تشکیل سنگ آهک است.

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,رسوبزدا,رسوب زدا,سختی گیر,سختیگیر

سیستمهای رسوب زدا آب از فرکانسی استفاده می‌کنند که از طریق آب عبور می‌کند و باعث پیوند یونهای کلسیم و مواد معدنی می‌شود. پیوند مداوم باعث رسوب کلسیم محلول در ذرات میکروسکوپی می‌شود که نمی‌توانند به صورت رسوب روی سطوح جمع شوند.
سیستمهای رسوبزدای آب جایگزین نرم کننده‌های مبتنی بر نمک هستند و از تشکیل رسوب در دیگهای بخار جلوگیری می‌کنند زیرا ذرات کلسیت نمی‌توانند به یکدیگر متصل شوند، بنابراین از لوله‌کشی عبور کرده و به داخل زهکشیها می‌پیوندند. جلوگیری از تشکیل رسوب در لوله‌کشی و تجهیزات انتقال حرارت با استفاده از رسوبزدا به بهترین شکل انجام می‌شود. بنابراین دیگهای بخار و برجهای خنک کن با راندمان بهینه کار می‌کنند.
برجهای خنک کن به انرژی و مواد شیمیایی کمتری احتیاج دارند و جلوگیری از تشکیل رسوب، امکان بهره‌برداری بیشتری را فراهم می‌کند. آبی که در سه چرخه رسوبزدایی شده است می‌تواند تا 9 چرخه استفاده شود که همین امر موجب صرفه جویی در هزینه‌های فاضلاب و البته مصرف آب شیرین می‌شود.

رسوب زدای آب با امواج رادیویی از تشکیل رسوب جلوگیری می‌کند بطوری که مصرف آب به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و این در صورتی است که انرژی و مواد شیمیایی کمتری مصرف می‌شود.
با توجه به اینکه مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود و این آب توسط روش سازگار با محیط زیست رسوبزدایی می‌شود، آب خروجی از برج خنک کن قابل استفاده مجدد برای آبیاری است. بدین ترتیب جایگزین مناسبی برای آب آشامیدنی استفاده شده در آبیاری خواهد بود.

با استفاده از این روشها ساختمانهای تجاری می‌توانند صرفه جویی چشم گیری در مصرف آب و هزینه‌های جاری سالانه خود داشته باشند.

منبع:

https://blog.hydrotech.solutions/10-tips-for-commercial-building-water-savings

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!