کنترل بایوفیلم به کمک رسوب زدایی آب با امواج رادیویی!

21 مرداد, 1399

رسوب زدا هیدروفلو مؤثر در کنترل بایوفیلم

ساختمان‌ها محیط بسیار ایده‌آلی برای طیف وسیعی از باکتری‌ها که در سطوح، هوا و آب یافت می‌شوند، هستند. باکتری‌های ناشی از آب در موارد نادری از فضای بیرونی نشات می‌گیرند؛ و تا زمانی که در جایی مستقر نشوند بی‌ضرر هستند. پس از استقرار و اجتماع اولیه، رفته رفته به تعداد آنها افزوده می‌شود و جالب است بدانید بعضی از این باکتری‌ها می‌توانند برای انسان و تجهیزات آسیب‌رسان باشند. رسوب زدا هیدروفلو چگونه می‌تواند در کنترل بایوفیلم تأثیرگذار باشد؟
تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از تماس افراد ساختمان و کسانی که در ساختمان رفت‌وآمد دارند با باکتری‌ها، شده است. از این سو برنامه‌های مکرر، شیوه‌های متعدد پاکسازی و زیست کش‌هایی در سیستم آب آزمایش شده‌اند که به حفظ موجودات بیولوژیکی در سطوح پایین کمک می‌کند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زیست کش چیست؟ زیست‌کش‌ یک ماده‌ی شیمیایی یا میکروارگانیسم است که می‌تواند هرگونه میکروارگانیسم زیان‌آور را با استفاده از روش‌های شیمیایی یا بیولوژیکی خنثی و کنترل کند یا ازبین ببرد که می‌تواند به صورت سنتتیک یا طبیعی باشد.
برج‌های خنک‌کننده نقش بسزایی در کنترل باکتری‌های موجود در هوا دارند. از آنجایی که سیستم‌های خنک کننده در معرض آب و هوا و عناصر بیرونی هستند گردو غبارو ریزه‌های موجود در هوا را به کمک باد در سیستم گردش آب، حرکت می‌دهند.

این عناصر تا زمانی که به صورت فیزیکی از بین نروند یا به رسوب تبدیل نشوند در سراسر سیستم در حال حرکت هستند. ذرات معلق و ماده‌ی بیولوژیکی میزبان مناسبی برای شکل‌گیری بایوفیلم ها(بیواسلایم‌ها) هستند و شرایط مطلوبی را برای ایجاد طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند.

بایوفیلم، پاتوژن(عوامل بیماری‌زا) را پشتیبانی می‌کند.

مهندسان تاسیسات و مدیران عملیات به خوبی از مراحل کنترل و آزمایش پاتوژن ناشی از آب آگاهی دارند. می‌دانند که می‌توان در برج‌های خنک کننده، دیگ بخار و سیستم‌های آب قابل شرب آنها را یافت.

استاندارد 188 ASHREA(سازمان مهندسی گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا) که اخیرا منتشر شده است، حداقل نیاز‌ها برای مدیریت خطر لژیون ایرز و کاهش خطرات ناشی از باکتری‌های لژیون ایرز را، فراهم می‌کند.
شاید بخواهید بدانید بیماری لژیون ایرز چیست؟ به زبان بسیار ساده بیماری لژیون ایرز یک عفونت ریوی(ذات الریه) است که باکتری‌ از خانواده لژیونلا موجب آن می‌شود و نوعی از این باکتری معمولا در منابع آب پیدا می‌شود.

بیماری لژیون‌ایرز معمولا پس از اینکه مردم ذرات جامدی را تنفس کنند که مبدا آن‌ها از منابع آبی آلوده به لژیونلا نموفیلا باشد، اتفاق می‌افتد(مانند هوای تهویه شده از برج‌های خنک کننده، جکوزی یا دوش) و ممکن است مردم در خانه، محل‌کار و یا در اماکن عمومی در معرض آن قرار گیرند.
بایوفیلم‌ها روی ذرات معلق، سطوح صاف یا سنگ آهک شکل می‌گیرند. قادرند در هرساختاری و سازه‌ای شیوع پیدا کنند. ازطرفی هنگامی که توسط بایوسیدهای شیمیایی مختل یا اکسیده شده باشند، تولید بایوفیلم به سرعت افزایش می‌یابد.

برخی از قسمتها بر اثر جریان آب می‌شکنند ومی‌ریزند، به همین طریق در جای جای سیستم آب اجتماع کرده و بایوفیلم بیشتری ایجاد می‌کنند.

 

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,سختی گیر,سختیگیر

عملکرد‌های شیمیایی نقش اساسی در کنترل بیولوژیکی(زیستی) دارند. اگرچه کافی نیست اما به هرحال شرایط مطلوب برای رشد باکتری‌ها باید از بین برود.

متاسفانه باکتری‌ها به‌طرز حیرت‌آوری مقاوم هستند و در عرض چند هفته پس از زیست تخمک‌ها، توانایی بازگشت به میزان کلنی های قبلی را تا 99.99% کاهش می‌دهند. ازبین بردن فیزیکی بایوفیلم به منظور کنترل باکتری‌ها و پاتوژن‌ها در سیستم‌های آبی بسیار حائز اهمیت است.

چگونگی کنترل بایوفیلم در برج‌های خنک کننده:

وجود بایوفیلم در اپراتورهای سیستم آبِ برج خنک کننده امری طبیعی است. از آنجایی که کنترل، تنها با استفاده از مواد شیمیایی سخت و دشوار است؛ حذف فیزیکی بهترین و کاربردی ترین راه‌حل است.

طبق OSHA(استاندارد‌های سازمان ایمنی و بهداشت شغلی)”برج‌های خنک کننده و کندانسوری‌های تبخیری(در اصل وسیله‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف آب است و در واقع ترکیبی از کندانسور آبی و برج خنک کن می‌باشد که به صورت یک دستگاه ساخته شده است).حداقل باید دوبار درسال مورد بازرسی و پاکسازی کامل قرار گیرد.”
بایوفیلم درواقع کنسرسیومی(ائتلاف یا هم فرجامی) از میکروارگانیسم‌های مختلف است که به یک دیگر و به سطوح یا رسوبات می‌چسبند. باکتری‌ها مشترکا جلبک می‌سازند. این جلبک حکم زیست‌گاه آنان را دارد و آنها را دربرابر تغذیه کنندگان، تغیرات دما و بایوسیدها محافظت می‌کند.

بایوفیلمها در مقابل بایوکسیدها کاملا مقاوم هستند. بنابراین افزایش مقدار بایوساید یا زیست‌کش در جریان آب، به‌طور معمول برای رسوب زدایی و ضدعفونی کردن برج خنک کننده کافی نیست.
بایوفیلم حاوی طیف وسیعی از ارگانیسم‌های به‌القوه‌ی مضر است که شامل عوامل بیماری‌زایی از قبیلِ: لژونلا و باکتری‌های کاهش‌دهنده‌ی سولفیت است. این عوامل می‌توانند علت ایجاد فرسودگی قابل توجهی در سیستم HVAC(سیستم گرمایش، تهویه و تهویه‌ی مطبوع)شما شوند. لایه‌ی نازک بایوفیلم مانع از انتقال حرارتِ بیشتر از رسوب می‌شود و این یعنی ازبین رفتن مقادیر زیادی انرژی!
لژیونلا به‌طور طبیعی رخ می‌دهد و بدون داشتن محیط میزبان همانند بایوفیلمی که نه تنها به صورت محافظ عمل نمی‌کند بلکه موجودات ارگانیک را نیز تغدیه می‌کند عمل نخواهد کرد. ریشه‌کن کردن لژیونلا بعد از تشکیل بایوفیلم بسیار دشوار و حائز اهمیت است.

پاکسازی بایوفیلم توسط رسوب‌زدا آب به همراه امواج رادیویی:

رسوبزدایی آب به همراه امواج رادیویی، بایوفیلم و باکتری‌های شناور را که حاصل استفاده‌ی بیش از حد از موادشیمیایی هستند به‌طور کامل رسوب‌زدایی کرده و ازبین میبرد. همچنین رسوب‌زدایی آب به همراه امواج رادیویی موجب جداسازی بایوفیلم از سطوح می‌شود.

رسوب‌زدا هیدروفلو ازطریق یک فرکانس پالس شده در تمام سیستم آب گسترش می‌یابد. برخلاف مگنت ضد رسوب و سختگیر لوله‌ها که تنها در محل نصب دستگاه تاثیر موضعی دارند، هیدروپت‌ها و رسوبزدا هیدروفلو به تمام مناطق از جمله مناطق دور از دسترس که باکتری درآنها شیوع پیدا کرده است و مواد شیمیایی قابل دسترسی وجود ندارد می‌ رسد.
فرکانس موجود در رسوب زدا هیدروفلو باعث تحریک و جداسازی بایوفیلم در هرنقطه از سیستم آب می‌شود.
فرکانس موجود در رسوب زدا هیدروفلو در طول سیستم آب به صورت 7/24 عمل می‌کند و با صدمه زدن به بافت سلول‌ها، موجب تخریب و ازهم گسستگی باکتری‌ها و بایوفیلم‌ها می‌شود. سپس بایوفیلم جداشده و توسط فیلتر جریان جانبی به طورکامل پاکسازی خواهد شد. بنابراین عدم وجود بایوفیلم از ایجاد باکتری‌های جدید جلوگیری می‌کند و تعداد باکتری‌های موجود محدود می‌شود.

 

رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,سختی گیر,سختیگیر

بایوسید یا زیست‌کش‌ها توسط رسوب زدا هیدروفلو و تصفیه تقویت می‌شوند.
رسوب زدا هیدروفلو قادر است تا 75% از میزان مواد شیمیایی را کاهش دهد. فیلتراسیون رسوب‌زدا هیدروفلو و جریان جانبی موجب افزایش اثرات بایوسید می‌شوند. به این طریق که بایوفیلم جدا شده و ذرات معلق توسط فیلتر خارج می‌شوند و این امر موجب کاهش میزان مواد عالی می‌شود.
ترکیب رسوبزدا هیدروفلو با تصفیه و بایوسید به میزان قابل توجهی مانع از رسوب بیولوژیکی و خوردگی یا فرسایش در سیستم برج خنک کننده می‌شود. بهتر است بدانید که رسوبزدا هیدروفلو یک کنترل بیولوژیکی ثانویه‌ی موثر است و در عین حال از تجمع رسوب در تمام سیستم آب، جلوگیری می‌کند.
کمپانی HIDROTECH بایوسیدهای آزاد و سازگار بامحیط زیست را ارائه و دردسترس قرار داده است. این بایوسید‌ها بی هیچ وابستگی به اصول شیمیایی پرخطر، در رفع و ازبین بردن بایوفیلم ها موثر هستند.
مدیریت کلی آب، بایوفیلم و رسوبات آب
Hydrotech برنامه ای برای مدیریت کلی آب در سیستم برج‌های خنک کننده ارائه داده که مشمول موارد زیر است:
– تهویه ی مطبوع آبی رسوبزدا هیدروفلو
– بایوسیدهای شیمیایی جامد با قابلیت جلوگیری از فرسایش و سازگار با محیط.
– سنسورهای فعال آب و کنتورهای ای او تی
– تجزیه و تحلیل داده‌ها در محیطی ایمن به صورت دائم7/24 در تلفن یا دسک تاپ
– بازدید ماهانه‌ی سایت توسط یک تکنسین ماهر برای بررسی اجزای سیستم وشیمیایی آب که به طور دوره‌ای، نمونه‌های آب را برای آزمایش بیولوژیکی جمع‌آوری می‌کند.
– گزارش‌های ماهانه در رابطه با موارد استفاده از آب، که مشاهدات و جزئیات هزینه‌ها را توضیح می‌دهد.
برنامه ی مدیریت کلی آب، سطح بیولوژیکی کمتری را در سیستم‌های برج خنک کننده حفظ می‌کند که موجب کنترل عوامل بیماری‌زا یا فرسایش ناشی از میکروب یا رسوبات می‌شود. و با جلوگیری از عایق بندی سطوح مانع انتقال حرارت، در نتیجه موجب بهینه سازی انرژی می‌شود.

آب در مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هزینه‌ی سیستم کاهش می‌یابد. درحالی که عمر سیستم خنک کننده‌ی شما با مقدار رسوب کمتر، سوخت زیستی کمتر و فرسایش کمتر؛ بیشتر خواهد شد.
از دیگر مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمدید چرخه‌ی عمر
  • کاهش بودجه های عملیاتی
  • کاهش و آسانی مراحل نگهداری
  • پیش بینی وتجزیه و تحلیل خرابی تجهیزات و ناکارآمدی

برنامه‌ی Total Water Management قابلیت آنالیز خودکار داده‌های عملیاتی را دارد که میزان مصرف آب، حفاظت، هزینه و کارآرایی را محاسبه می‌کند. این برنامه برای نصب هزینه‌ای ندارد و از طریق صرفه جویی، هزینه‌ی خود را پرداخت می‌کند.

منبع:

https://blog.hydrotech.solutions/biofilm-control-with-physical-water-conditioning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.