آیا از اسیدشویی سالیانه چیلر خسته شده اید؟

23 اردیبهشت, 1397

افزایش طول عمر چیلر

حتماً شما هم با این مسئله روبرو شده‌اید که راه اندازی چیلر از سوی فروشنده، تنها پس از نصب سختی گیر رزینی در دستور کار قرار می‌گیرد. تمامی پروژه‌ها سختی گیر رزینی نصب می‌کنند و اکثر قریب به اتفاق آنها هم هر سال و هر سال اسیدشویی انجام می‌دهند. کارشناسان شرکت فروشنده پس از مواجهه با مشکل رسوب و عدم کارایی دستگاه پیشنهادی تشکیل رسوب در چیلر و برج خنک کن را به بهره برداری و اپراتور غیر صحیح و نا مناسب سختی گیر رزینی مرتبط دانسته و با سختی بسیار بالای آب را عامل ناکارایی و تشکیل رسوب می‌دهد .

سختی گیرهای رزینی که سختی آب را به صفر می‌رساند نیز مناسب نیستند از سوی دیگر، مشکل خوردگی شدید در تیوب‌های مسی و لوله‌های مدار کولینگ ایجاد می‌نماید. در مطالب‌های قبلی به رابطه ی الاکلنگی بین رسوب و خوردگی اشاره شده است. وقتی سختی آب در املاح معدنی در آن زیاد است پتانسیل رسوب گذاری آب بالا و متقابلاً پتانسیل خوردگی آب بر روی سطوح فلزی پایین است.

وقتی که آب سختی گیری شده و به آب نرم تبدیل می‌شود املاح کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز آن حذف می‌شود. هر چند TDS آب تغییری نمیکند و حتی الامکان افزایش جزیی بدلیل تبادل یون‌های نمکی سدیم هست. اما آب فاقد یون‌های کاتیونی سختی آب شده و در صورتی که پتانسیل خوردگی آب اندازه گیری شود مشاهده می‌کنیم. که آب از حالت رسوب گذاری به حالت خوردگی شدید تبدیل شده است. شما باید تزریق مواد شیمیایی ضد خوردگی در آب کولینگ را انجام دهید. این امر بسیار پر هزینه است که از عهده تاسیسات خانگی و تجاری عمدتاً خارج است و نیروگاه‌های پالایشگاه‌‎ها و پتروشیمی‌ها انجام می‌شود.

تکنولوژی رسوبزدایی هیدروپت انگلستان برترین تکنولوژی سبز هزاره سوم است که بدون نیاز به مواد شیمیایی و اسید شویی قادر به جلوگیری از تشکیل رسوب‌های جدید و حذف رسوبات قبلی کربنات کلسیم منیزیم از مدار لوله‌کشی است. استفاده از مواد شیمیایی و اسید علاوه بر صدمه به محیط زیست وآلوده نمودن آن، مخاطرات و آسیبهایی را همواره متوجه پرسنل‌های بهره بردار می‌نماید.

مزیت دیگر این تکنولوژی حذف سختی گیر رزینی در تمامی مدارها است. این تجهیزات در اكثر موارد به دلیل دشواری در بهره برداری عملاً کارایی خود را از دست می‌دهند. تامین و حمل سنگ نمک، باز و بسته نمودن شیرآلات سختی گیر با رعایت توالی آنها و از همه مهمتر هدر رفتن حدود /10 الی /20 درصد از آب در فرآیند شستشوی معکوس از معایب بهره برداری سختی گیر‌های رزینی هستند. همچنین از دیگر موارد غیر قابل کنترل و پیش بینی در بهره برداری سختی گیر‌های رزینی از بین رفتن رزینها در تماس بیش از حد با کلر آزاد (گند زدایی) است. که این امر توسط بهره بردار قابل مشاهده و اندازه گیری نبوده و عملاً رزین‌ها غیر فعال گردیده و بهره برداری از سختی گیر علاوه بر ایجاد رسوب در مجموعه لوله‌کشی، هدر رفت آب را نیز به صورت روزانه در پی خواهد داشت.

صرفه جویی در مصرف انرژی با دستگاه سختی گیر هیدروفلو

به طور خلاصه موارد صرفه جویی در مصرف انرژی با دستگاه سختی گیر هیدروپت در چیلرها ذیل است:

1- به دلیل رسوبزدایی موثر، راندمان انتقال حرارت در كندانسور چیلر و برج‌های خنک كن افزایش پیدا كرده و حدوداً /10 درصد میزان مصرف برق پمپ‌ها و فن‌های برج خنك كن صرفه جویی می‌شود.

2- در چیلرها با از بین رفتن هر میلیمتر رسوب حدود /12 الی /15 درصد به ازای هر میلیمتر رسوب در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

3- مصرف آب برج خنك كن حدود /10 الی /20 درصد كاهش می‌یابد.

4- اسید شویی به صورت صد در صد حذف می‌شود.

5- سختی گیر رزینی حذف میگردد .

6- بازگشت سرمایه گذاری اولیه جهت تجهیز دستگاه‌ها به سیستم رسوب زدای هیدروپت در دنیا متوسط بین /8 الی /12 ماه بعد از نصب است كه با افزایش ظرفیت موتورخانه زمان بازگشت سرمایه کوتاه تر خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.