راهنمای مهندسین مشاور برای انتخاب منابع کویلی تهیه آبگرم مصرفی

30 مهر, 1398
رسوب زدا هیدروفلو

راهنمای مهندسین مشاور برای انتخاب دستگاه‌ها: منابع کویلی تهیه آبگرم مصرفی

یکی از رایجترین تجهیزات تأمین آبگرم مصرفی ساختمانها در ایران منابع کویلی هستند که جهت تهیه آبگرم بهداشتی آپارتمان‌ها، برج‌های مسکونی، هتل‌ها، استخرها، کارخانجات، بیمارستانها و دانشگاه‌ها برحسب ضرورت و برمبنای مقدار نیاز به آبگرم تولید و عرضه می‌شود. رسوبزدای هیدروفلو در حفظ سلامت و کارایی این منابع نقش بسزایی ایفا می‌نماید. طول عمر این منابع را می‌توان با نصب سختی‌گیرهای هیدروفلو افزایش داد.
منابع کویلی در موتورخانه‌های مرکزی، تامین و ذخیره آبگرم بهداشتی را به عهده دارند. منابع کویلدار براساس محدودیت‌های مکانی و محل قرارگیری به 2 نوع افقی و عمودی تقسیم می‌شوند و جهت بدست آوردن ظرفیت منابع کویلدار مورد نیاز با درنظرگرفتن تعداد واحدها، نوع کاربری، ضریب تقاضا و ضریب همزمانی مصرف برای هر واحد بین 100 الی 200 لیتر ظرفیت منبع کویلدار در نظر می‌گیریم و ظرفیت منابع کویلدار عمودی از 500 لیتر تا 10000 لیتر است و ظرفیت منابع کویلدار افقی از 300 لیتر تا 10000 لیتر است و منابع کویلدار معمولاً از یک کویل حرارتی و بعضا از دو یا سه کویل حرارتی استفاده می‌شود کویل‌های حرارتی بصورت U  شکل ساخته می‌شود سطح انتقال حرارت منابع کویلدار به درخواست مشتری قابل افزایش است و همچنین به دو صورت بخار به آب و آب به آب قابل تولید است.
تمامی منابع کویلی شامل مخزن گالوانیزه، جهت ذخیره آب و کویل مسی که داخل مخزن قرار گرفته و آب گرم کننده یا بخار داخل کویل مسی قرار می‌گیرد. آبسرد مصرفی که عموماً آب سخت و سختی گیری نشده است وارد مخزن شده و در تماس با لوله‌های مسی گرم می‌شود و سپس جهت مصرف از مخزن خارج می‌شود. مدار آبگرم مصرفی، مدار باز است بنابراین همواره آب سخت وارد منبع شده و با گرم شدن مقادیر زیادی رسوب داخل منبع کویلی و به ویژه بر روی کویل‌ها بجای می‌گذارد. تجمع رسوبات سخت کربناتی و سیلیکاتی بر روی کویل اجازه انتقال حرارت را به آبسرد نمی‌دهد بنابراین به مرور زمان با تشکیل رسوب، دمای آبگرم خروجی کاهش می‌یابد. در زمان اوج مصرف منابع کویلی، قادر به تأمین آبگرم نبوده و سرد شدن آب و نوسان دمای آبگرم از مشکلات رسوب بر روی کویل است. کویل‌ها می‌بایست به صورت دوره‌ای باز و اسیدشویی و تمیز گردند.
سختی آب یکی از عوامل اصلی برای پوسیدگی و خوردگی است برای جلوگیری از رسوبات سختی آب می‌توانیم با داشتن دستگاه رسوبزدا هیدروفلو عمر منابع کویلدار را افزایش دهیم، طراحان تأسیسات با توجه به پیشینه کاربردی این مجموعه آن را کم هزینه‌ترین و مناسب‌ترین روش عنوان می‌نمایند .

از چه مدلی در مدار آب گرم بهداشتی (مدار باز) استفاده نماییم؟

همانند بخش مدار بسته گرمایش در مدار باز نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از رسوبزدای سری خانگی هیدروفلو مدلهای HS38 و HS40 استفاده نمود، منابع کویلی تهیه آبگرم مصرفی بر روی لوله‌ی برگشت آبگرم مصرفی به منابع کویلی نصب می‌گردد که این دستگاه قادر است رسوبات داخل منبع کویلی و و رسوبات روی سطح کویل‌های داخل منبع را به طور کامل باز نماید و مانع از ایجاد رسوبات جدید گردد، این دستگاه نیز بسیارکم مصرف بوده و توانی معادل 5/1 وات دارد. جنس لوله‌ها به هیچ عنوان تاثیر منفی بر روی قدرت و عملکرد رسوب زدای هیدرفلو ندارد. سختی گیر هیدروفلو دارای استانداردهای آمریکایی و اروپایی است و ایمن بودن سیگنالهای رادیویی برای انسان مورد تائید قرار گرفته است.

رسوبزدای هیدروفلو بهترین راه کار سبز جهت محافظت مدار لوله‌کشی آبگرم مصرفی و کویل‌های مسی و شیرآلات بهداشتی در مقابل تشکیل رسوب است که با ارسال امواج رادیویی بی ضرر تمامی مدار آبگرم مصرفی و منابع کویلی را سختی گیری و رسوبزدایی می‌نمایند. نصب سختیگیر هیدروفلو بر روی مدار برگشت آبگرم مصرفی با توجه به سایز پایین‌تر لوله (نسبت به سایز لوله آبسرد ورودی) موجب کاهش هزینه اولیه خرید شده و تماماً به نفع مشتری است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.