راهنمای مهندسین مشاور برای انتخاب دستگاه‌های هیدروفلو؛ پکیج حرارتی

30 دی, 1398
پکیج حرارتی و رسوبزدای هیدروفلو

رسوب زدا هیدروفلو مدل HS-38 بر روی پکیج‌‌‌‌‌های گرمایش و آبگرمکن‌ها در کجا نصب می‌شوند و محل مناسب نصبشان کجاست؟

مقدمه :
املاحی نظیر بی کربنات و کربنات کلسیم و منیزیم در آب رسوباتی را تشکیل می‌دهند که به مرور زمان بر روی سطح لوله می‌چسبد. آب گرم پکیج حرارتی رسوبات بیشتری در مقایسه با آب سرد به صورت ذرات معلق آزاد می‌نماید، در نتیجه هر کجا که محل تشکیل آب گرم باشد با رسوبات بیشتری مواجه هستیم. این امر به این دلیل است که حلالیت املاح سختی موقت (کربنات و بی کربنات) با دما رابطه معکوس دارد. یعنی افزایش دما املاح محلول در آب (سختی موقت) را به املاح نامحلول یا رسوب (کریستال) تبدیل می‌نماید. این رسوبات با چسبیدن به سطوح لوله انتقال حرارت را کاهش و در نهایت موجب گرفتگی لوله می‌گردند. حال نقش رسوبزدا هیدروفلو این بین چیست؟
امروزه در تأسیسات تجهیزاتی نظیر آبگرمکن منبع دار زمینی، دیواری و پکیج‌های شوفاژ دیواری مورد استقبال طراحان و مالکان است. استقلال هر واحد و از همه مهمتر تفکیک انرژی مصرفی(گاز)، آب و برق برای هر واحد به صورت مجزا از مزایای این سیستم‌ها هستند. انرژی ورودی این مولدهای انرژی می‌تواند نفت، برق یا گاز باشد و می‌توانند تنها آب گرم مصرفی ساختمان را تأمین نمایند. و یا در مدل‌های با ظرفیت بالاتر توانایی تأمین بار گرمایشی یک واحد را نیز دارا هستند. نرخ انرژی منتقل شده به آب به خصوص در مدل‌هایی که مخزن و منبع ذخیره ندارند بالا می‌باشد و این امر باعث تشدید پدیده رسوبگذاری می‌گردد.

بهترین محل نصب رسوبزدا کجاست؟

چه سیستم آبگرمکن برقی، نفتی، گازی و یا مخزن دار یا بدون مخزن باشد بهترین محل نصب بر روی لوله ورودی آب سرد به این تجهیزات است. معمولا سایز لوله آب ورودی پکیج 2/1  یا 4/3 است.
دستگاه‌های رسوبزدا  HydroFlow مدل HS-38 قابلیت نصب بر روی لوله 2/1 اینچ تا 1 اینچ را دارند. نصب دستگاه بر روی ورودی پکیج کلیه لوله‌های آب سرد و گرم بهداشتی، شیرآلات و تجهیزات آشپزخانه نظیر ماشین لباس شویی، ظرفشویی و آبسرد کن یخچال را با انتشار سیگنال محافظت می‌نماید.
چنانچه شیر آب باز گردد می‌توان بوسیله یک اسیلوسکوپ وجود سیگنال را در آب جاری نمایش داد!!!
همچنین در پکیج‌های گرمایشی سیگنال از مدار آب بهداشتی به مدار آب گرمایشی از طریق بدنه فلزی مبدل‌های صفحه‌ای منتقل گردیده و کل مدار گرمایش شامل لوله‌های رفت و برگشت و رادیاتورها نیز محافظت می‌گردند. (تصاویر 1 الی3)

بیشتر بخوانید:   استفاده از سیستم رسوب زدا هیدروفلو در مبدل‌های حرارتی بیمارستان

بهترین محل نصب رسوب زدا در آپارتمانها کجاست؟

چنانچه در یک آپارتمان هر یک از واحدها به صورت مستقل از پکیج حرارتی استفاده نماید، بهترین مرجع برای تصمیم گیری محل نصب رسوبزدا ، چه از بعد انتشار سیگنال و چه از جنبه‌های اقتصادی بررسی فلودیاگرام آبرسانی است.

نصب بر روی لوله ورودی آب بعد از کنتور اقتصادی نیست زیرا نیمی از سیگنال به شبکه انتقال آب شهر فرستاده می‌شود و تنها از 50 درصد قابلیت دستگاه استفاده می‌گردد. تصاویر 4 و 5 انتشار سیگنال را در 2 محل متفاوت نصب بررسی می‌نماید. چنانچه مطابق تصویر 4 دستگاه رسوب زدا بر روی ورودی رایزر آب سرد پکیج حرارتی نصب گردد، تنها نیمی از سیگنال به سمت پکیجها منتقل می‌گردد.

در اولین انشعاب 50 درصد سیگنال وارد پکیج طبقه اول و الباقی 50 درصد بین پکیج‌های طبقات دوم تا چهارم به صورت ناعادلانه تقسیم می‌گردد. پکیج حرارتی طبقه دوم 25 درصد، پکیج طبقه سوم 5/12 درصد و پکیج طبقه چهارم 25/6 درصد دریافت می‌نمایند. در تصویر 5 محل مناسبی بر روی رایزر آبسرد بین طبقه دوم و سوم انتخاب شده است. و ملاحظه می گردد که پکیج طبقه اول و چهارم هر کدام 25 درصد و پکیج طبقه دوم و سوم هر کدام 50 درصد از سیگنال تولیدی سهم می‌برند. چنانچه سایز لوله آبسرد ورودی بالاتر از 2/1 1 باشد می‌توان از دستگاه‌های رسوبزدا هیدروفلو مدلHS-40  با قابلیت نصب تا لوله به قطر 2 اینچ استفاده نمود.

پکیج حرارتی و رسوبزدای هیدروفلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!