روش های تمیز کردن مبدل حرارتی

12 دی, 1402

روش های تمیز کردن مبدل حرارتی:

برای تمیز کردن مبدل حرارتی در موتورخانه ها به طور کلی  چهار روش وجود دارد که باید روش تمیزکاری مناسبی را انتخاب کنید تا بتواند به طور موثر رسوبات را بدون آسیب رساندن به اجزای مبدل حرارتی و محیط زیست از بین ببرد و همچنین در کاهش هزینه ها موثر باشد. برخی از روش های رایج تمیز کردن مبدل حرارتی عبارت است از:

الف) تمیز کردن مکانیکی مبدل حرارتی : این روش شامل استفاده از برس های سیمی، خراش ها یا ابزارهای دیگر برای حذف فیزیکی رسوبات از سطوح مبدل حرارتی است. این روش ساده و ارزان است، اما ممکن است نتواند به تمام قسمت های مبدل حرارتی دسترسی پیدا کند یا رسوبات سرسخت را حذف نکند و همچنین ممکن است به مبدل حرارتی آسیب وارد کند. درنهایت تنها مزیت این روش عدم آسیب رسانی به محیط زیست میباشد.

ب) تمیز کردن شیمیایی مبدل حرارتی: این روش  شامل استفاده از اسیدها، بازها، حلال ها یا سایر مواد شیمیایی برای حل یا شل کردن رسوبات از سطوح مبدل حرارتی است. این روش موثر و سریع است، اما ممکن است نیاز به تجهیزات ویژه و اقدامات احتیاطی ایمنی داشته باشد. همچنین در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است باعث خوردگی ، مشکلات زیست محیطی و آسیب به مسئول شستوشو شود. این روش نه تنها مزیتی نسبت به روش های دیگر ندارد بلکه مضرات زیادی هم دارد.

ج) تمیز کردن مبدل به کمک جت آب با فشار بالا: این روش شامل استفاده از یک جریان آب با فشار بالا برای از هم پاشیدن رسوبات از سطوح مبدل حرارتی است. این روش همه کاره و سازگار با محیط زیست است، اما ممکن است به اپراتورهای ماهر و مصرف انرژی بالا نیاز داشته باشد. همچنین اگر به درستی کنترل نشود ممکن است باعث فرسایش یا آسیب به اجزای مبدل حرارتی شود.از مضرات بالای این روش میتوان به مصرف آب بیش از اندازه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:   آیا می‌دانید رسوبزدای آب چیست؟

د) استفاده از دستگاه رسوبزدا با امواج رادیویی هیدروفلو جهت تمیز کاری مبدل: بهترین و کم هزینه ترین روش جهت جلوگیری از تشکیل رسوب مبدل های حرارتی میباشد. دستگاه های رسوب زدا هیدروفلو زمانی که بر روی مدار مبدل حرارتی نصب میگردند توانایی بالایی در رفع مشکل رسوب بدون آسیب به مدار و بدون نیاز به نیروی کاری مضاعف و هزینه بالا جهت نگهداری دارند و همچنین هیچ گونه آسیبی به محیط زیست و طبیعت وارد نمیکنند. مزیت های این روش بسیار زیاد میباشد اما با توجه به مشکل کم آبی در کشور این روش بهینه ترین در جهت کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آب میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!