اسیدشویی و محلول رسوبزدا

3 فروردین, 1398
اسیدشویی و محلول رسوبزدا

اسیدشویی و استفاده از محلول رسوبزدا

شرکت رادین گستر سینا نماینده انحصاری محصولات رسوبزدا هیدروفلو در ایران است. این مجموعه با هدف ارائه راهکاری جدید برای مقابله با رسوبات تاسیس شده تکنیک جدیدی مبتنی بر ارسال سیگنال‌‌های رادیویی ایمن استفاده می‌نماید. هدف ما حذف و یا حداقل کاهش استفاده از مواد شیمیایی، اسید و اسید شویی در صنعت و تاسیسات است.
هر چند خط مش شرکت مخالف و مغایر با استفاده از اسید و مواد شیمیایی است ولیکن چنانچه بنابر ضروت نیاز رسوب زدایی یا اسیدشویی داشتید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
رسوبزدایی در تجهیزات و لوله‌‌های تاسیساتی می‌تواند به 2 روش مکانیکی یا شیمیایی انجام گردد. در روش رسوبزدایی مکانیکی رسوبات با ابزارهای خاص از سطوح جدا می‌شوند. انواع فرچه‌‌ها یا جت‌‌های پر فشار آب از روش‌‌های محبوب رسوبزدایی مکانیکی هستند.
رسوبزدایی مکانیکی نیاز به تکنسین متخصص دارد تا قطعات را باز و مونتاژ نمایند. استفاده از روش مکانیکی بسیار سخت بوده و زمان بر است. پس از اتمام عملیات رسوبزایی تمامی‌ قطعات مجدداً می‌بایست در محل خود نصب و مونتاژ گردند. هزینه توقف تولید را نیز قطعاً باید به هزینه‌‌های مکانیکی اضافه نمود.
در نصب و راه اندازی مجدد هزینه‌‌های واشر، گاسکت و لوازم یدکی دیگر را نیز باید در محاسبات اضافه کرد.
روش دوم رسوبزدایی استفاده از مواد شیمیایی است که عمدتاً سریعتر و موثر تر است اما جهت محافظت از تجهیزات در مقابل خوردگی حتماً می‌بایست نکات اساسی رعایت گردد.

خوردگی محلول رسوبزدا بر روی تجهیزات

عموماً محلول‌‌های رسوبزدا از مواد خورنده و اسیدی تشکیل شده‌اند تا بتوانند رسوبات را از روی سطوح حل کرده و با خود حمل کنند. خوردگی آن و نازک شدن ضخامت فلز گردد، همچنین خوردگی مواد باعث از بین رفتن گاسکت‌‌ها، واشر‌‌ها و قطعات آبندی حساس می‌گردد.

اسیدهای قوی نظیر اسیدکلریدریک که به آن اینهیبیتور یا ممانعت کننده خوردگی اضافه می‌شود آسیب کمتری به سطوح فلزی می‌زنند اما کماکان خوردگی آنها بر روی سطوح مختلف یکنواخت نیست و عموماً سمی هستند.
محلول‌‌های رسوبزدایی که از اسیدهای طبیعی و خوراکی نظیر اسیدسیتریک و اسید سولفامیک و اسید لاکتیک خطرات اسیدهای قوی نظیر کلریدریک و سولفوریک را ندارند و در تماس با پوست آسیب بسیار کمی‌ می‌زندد و حساست پوستی کمی‌ ایجاد می‌نمایند.

زمان اثر و میزان اثربخشی محلول رسوبزدا

اسید به تنهایی نمی‌تواند رسوبات آهکی را باز نماید. رسوبات آهکی در تاسیسات از ترکیبات کلسیم با روغن، محصولات خوردگی، سیلیکات و سایر آلودگی‌‌های موجود در آب تشکیل شده است بنابراین برای اثر بخشی کامل مواد شیمیایی می‌بایست رسوبات آنالیز شده و برای اجزای تشکیل دهنده‌ی رسوب مواد موثر رسوبزدایی تعیین و اضافه شود.
محلول‌‌های رسوب زدا یی وجود دارند که طبق ادعای سازنده خوردگی کمی‌ دارند عموماً این مواد از رقیق کردن اسیدهای قوی تشکیل شده و عملاً زمان بسیار زیادی برای از بین بردن رسوبات نیاز خواهد بود. محلول‌‌های رسوبزدای غیر سمی ‌که به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند بهترین گزینه برای حذف رسوبات است.
برای اسید شویی موثر تجهیزات را از مدار لوله کشی ایزوله و جدا کنید، در صورت نیاز سنسور‌‌ها را در اسید شویی باز نمایید. سیستم سیرکولاسیون اسید که شامل پمپ مخزن مدار لوله کشی و گرمکن است را به مبدل یا تجهیز نصب نمایید.
محلول رسوبزدا را از طریق پمپ در داخل مبدل و تجهیز سیرکوله به مدت 18 الی 16 ساعت سیرکوله نمایید.
PH محلول را به طور مرتب توسط PH متر با کاغذ تورنسل کنترل کنید اگر PH بالاتر از 3 است مجدداً محلول رسوبزدا جدید به مدار سیرکولاسیون اضافه کنید تا PH کمتر شود. در صورت کف کردن ناشی از ترکیب محلول رسوبزدا با رسوبات کربناتی می‌تواند محلول ضد فوم اضافه نمایید. اگر جریان خروجی محلول رسوب زدا از مبدل یا تجهیز کم شود حتماً می‌بایست فیلترهای صافی و مسیر را کنترل گرفتگی را برطرف کنید.

ایمنی حمل و نقل اسید و محلول رسوبزدا

اسیدهای که به تجهیزات آسیب می‌رسانند قطعاً در تماس با بدن اپراتور آسیب‌‌های جبران ناپذیری وارد خواهند کرد. یک قطره اسید قوی می‌تواند چشم را کاملاً از بین ببرد. قطعاً با پیشرفت تکنولوژی می‌توان از محلول‌‌های رسوب زدای غیر اسیدی که خطر حمل و نقل و آسیب رساندن به بهره بردار ندارند انتخاب و استفاده نمود.

دفع محلول رسوب زدا

محلول‌‌های رسوب زدا پس از استفاده حتماً می‌بایست خنثی و به روش ایمنی به سیستم فاضلاب دفع گردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.