سختی گیر های پلی فسفات پکیج

15 بهمن, 1397
سختی گیر پلی فسفات

 نکاتی در مورد سختی گیر های پلی فسفات پکیج
سختی گیرهای پلی فسفات در دسته بندی سختی گیر های شیمیایی قرار می‌گیرند که با تغییر در ساختار شیمیایی آب، میزان رسوب گذاری در لوله‌های آب سرد و گرم و پکیج گرمایشی را کاهش می‌دهند. کاهش میزان رسوب گذاری یا تاخیر انداختن آن با سختی گیر پلی فسفات چگونه اتفاق می‌افتد؟
ساختار سختی گیر های رزینی، تغییر در شیمی ‌آب است. متخصصان و کارشناسان شیمی ‌با آنالیز رسوب آب که از تاسیسات و لوله‌های آب سرد یا گرم و یا مدار بسته گرمایش – سرمایش در تاسیسات نمونه برداری شده به این نتیجه رسیدند که بخش عمده‌ای از املاح تشکیل دهنده رسوب را کلسیم و منیزیم به صورت اکسید کلسیم یا کربنات کلسیم و منیزیم تشکیل می‌دهد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که با حذف این املاح، آب سخت تبدیل به آب نرم می‌شود و شیب رسوب گذاری کاهش می‌یابد. این امر اصول کارکرد سختی گیرهای رزینی است که با ایجاد بستری از مواد شیمیایی از جنس رزین و عبور دادن آب سخت با سرعت تعیین شده، املاح کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز موجود در آب جذب رزین‌ها می‌شود و املاحی بر پایه سدیم که حلالیت بسیار بسیار بالایی دارند و به راحتی رسوب نمی‌نمایند وارد آب می‌شود. این رزینها به مرور زمان اشباع شده و سختی گیرهای معمولی که از نوع کاتیونی ضعیف هستند می‌بایست با آب نمک 10 درصد شستشو داده شده و اصطلاحاً رزین‌ها احیا گردند. با این روش مجدداً رزینها قابلیت جذب سختی کلسیم و منیزیم را پیدا می‌نمایند. همانند باطری قابل شارژ که عمر مفیدی دارد و عوامل بسیار زیادی در طول عمر مفید آن می‌تواند تاثیرگذار باشد، رزینها نیز مستثنی از این قضیه نیستند.

سختی گیر پلی فسفات

 

سختی گیرهای پلی فسفات نیز همانند سختی گیر رزینی، از نوع سختی گیرهای شیمیایی هستند که تغییری در ساختار آب ایجاد می‌نمایند با این تفاوت که نیازی به احیا ندارند. در واقع، با نگاهی علمی، سختی گیر پلی فسفات همانند دستگاه تزریق مواد شیمیایی آنتی اسکالانت یا ضد رسوب کار می‌نمایند. این سختی گیرها دارای یک محفظه یا ظرف هستند که دارای یک ورودی و یک خروجی است. داخل محفظه، سنگ یا کریستال‌هایی از جنس سدیم تری پلی فسفات، همانند توپهای تیله ای شکل تعبیه شده است. آب با عبور از روی این کریستالها، مقداری از این املاح ضد رسوب سدیم تری پلی فسفات را حل نموده و با خود وارد مدار لوله کشی می‌نماید.

سختی گیر پلی فسفات

 

پلی فسفات‌ها توانایی جذب فلزات دو ظرفیتی سختی آب را نظیر کلسیم و منیزیم داشته و این املاح را جذب خود کرده و اجازه ترکیب آنها با بی کربنات و کربنات کلسیم و منیزیم را نمی‌دهند. به عبارت دیگر موجب به تاخیر انداختن رسوب گذاری در لوله آب سرد و گرم می‌شوند. با تبدیل پودر سدیم تری پلی فسفات به کریستال‌های توپی شکل عملاً میزان انحلال آنرا کاهش می‌دهند تا مقدار زیادی مواد شیمیایی داخل آب نگردد. عملاً دز ماده شیمیایی حل شده در آب می‌بایست کنترل شده باشد. یکی از کاربردهای سدیم تری پلی فسفات که پلیمر سنتز شده است، مواد شوینده و پاک کننده است.
بخشی از معایبی که ممکن است یک کاربر در استفاده از سختی گیر پلی فسفات پکیج با آن مواجه گردد، موارد ذیل را می‌توان اشاره نمود:
1-    سختیگیر پلی فسفات پکیج یک دستگاه تزریق ماده شیمیایی به آب مصرفی بهداشتی داخل ساختمان است، بنابراین می‌بایست سنگ‌های کریستال سدیم تری پلی فسفات حتما استاندارد صنایع غذایی را دارا بوده و از نوع خوراکی باشد. حتماً از تولید کنندگان معتبر اقدام به خرید یا شارژ سنگ‌های پلی فسفات نمائید.
2-    فسفات ماده غذایی بسیار خوبی برای جلبک‌ها و باکتری‌ها است. با وجود این ماده مغذی چنانچه شرایط محیطی نظیر دمای مناسب رشد و نور آفتاب نیز فراهم گردد، داخل محفظه، امکان تشکیل جلبک و باکتری وجود خواهد داشت. در این راستا بعضی سازندگان اقدام به تولید محفظه غیرشفاف و مات نموده اند تا مانع از عبور نور آفتاب گردند.
3-    در حال حاضر اکثر پکیج‌های گرمایشی در فضای باز نظیر بالکن یا تراس نصب می‌گردند و در شهرهایی که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد، امکان یخ زدگی فیلتر پلی فسفات و شکستن محفظه و نشت آب وجود دارد. عدم توجه به این نکته می‌تواند خساراتی به منزل شما یا همسایگان وارد نماید. سختی گیر و فیلتر پلی فسفات دارای دو قسمت محفظه یا هوزینگ و درپوش فوقانی است که محل اتصال لوله ورودی و خروجی آب است. عموماً قطعه‌ای برنجی روزه شده داخل درپوش فوقانی پلاستیکی تعبیه شده تا امکان استفاده از اتصالات دنده ای وجود داشته باشد. این اتصال برنجی نقطه ضعف فیلتر پلی فسفات در هنگام یخ زدگی است. هرچند که در ساخت محفظه هوزینگ می‌توان از مواد خاص با قابلیت محافظت در مقابل یخ زدگی اضافه نمود اما قطعه برنجی کماکان ضعیف ترین نقطه در زمان کاهش دما به زیر صفر است.
4-    تابش نور مستقیم خورشید و به ویژه اشعه مضر ماورا بنفش باعث ایجاد ترک‌های ریز در محفظه هوزینگ و درپوش فوقانی می‌نماید که احتمال نشتی آب را در زمان افزایش ناگهانی فشار آب افزایش می‌دهد. این افزایش فشار می‌تواند، طراحی نادرست بوستر پمپ آبرسانی مجموعه باشد که قادر به کنترل ضربه‌های قوچ نباشد.
5-    چنانچه در مدت طولانی از پکیج گرمایشی استفاده ننمائید، آب موجود در سختیگیر و فیلتر پلی فسفات موجب حل شدن، کریستال‌ها می‌گردد و مقدار حل شده سدیم تری پلی فسفات بسیار افزایش می‌یابد. با استفاده مجدد مقدار زیادی ماده شیمیایی وارد مدار لوله کشی آب سرد وگرم، حمام و سینک آشپزخانه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.