فناوری هیدروپت برای تصفیه آب استخر

10 اسفند, 1400
رسوب زدا هیدروفلو,فناوری هیدروپت,

استفاده از فناوری هیدروپت روشی عالی برای تصفیه استخر

 

پیشینه استخرهای شنا

استخرهای شنا می‌توانند از نظر اندازه از اسپاهای خانگی گرفته تا استخرهایی با اندازه المپیک متفاوت باشند، اما همه آنها ویژگی‌های مشترکی دارند و بنابراین همه از مشکلات مشابهی رنج می‌برند که می‌توانیم با فناوری هیدروپت آنها را برطرف کنیم. همه استخرها به مرور زمان کثیفی و زباله را در آب جمع می‌کنند و به همین دلیل باید آنها را توسط یک فیلتر پاک کنید. همه استخرها همچنین به روشی برای مبارزه با باکتری‌ها و جلبک‌هایی نیاز دارند که در صورت تمیز نکردن آب درآن رشد می‌کنند. تصفیه معمول اضافه کردن کلر به آب است که به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند.

متأسفانه، کلر می‌تواند با مواد شیمیایی آلی مانند اوره (موجود در عرق و … مواد دیگر) ترکیب شود که تبدیل به کلر ثابت می‌شود. (کلرامین‌ها) که ضدعفونی کننده ضعیفتری است و همچنین باعث بوی استخر می‌شود. اگر آب استخر گرم شود، مانند زمانی که آب گرم می‌شود، رسوب آهک ایجاد می‌شود.

 

استفاده از رسوب زدا هیدروفلو اثرات زیر را به همراه دارد:

_ بهبود فیلتراسیون و کاهش شستشوی معکوس فیلترها
_ از بین بردن باکتری‌ها
_ بهبود اثربخشی کلر
_ مقدار کلر مورد نیاز کاهش می‌یابد
_ کاهش بوی استخر
_ محافظت در برابر رسوبات آهکی

 

مزایای فناوری هیدروپات در استخرهای شنا

1. فیلتراسیون بهبود یافته

فناوری هیدروپت فیلتراسیون را بهبود می‌بخشد و فرکانس و مدت زمان شستشوی معکوس فیلتر را حدود سه یا بیشتر کاهش می‌دهد.
فیلترها ذرات معلق کوچک را از آب حذف می‌کنند. اساسی‌ترین ایده این است که آنها مانند یک غربال عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند آب از آن عبور کند اما ذرات را جدا می‌کند. یکی از رایج‌ترین انواع فیلتر شنی است که در آن آب از طریق ماسه ریزدانه عبور می‌کند. ذرات در آن گیر می‌کنند.

شن و ماسه و آب از آن عبور می‌کند. هرچه ذره کوچکتر باشد، حذف آن برای فیلتر سخت تر می‌شود. فناوری هیدروپت با اعمال بار الکتریکی به ذرات کوچک کار می‌کند تا آنها به هم بچسبند تا توده‌های بزرگتری تشکیل دهند. سپس این توده‌های بزرگتر به راحتی توسط فیلتر جدا می‌شوند. علاوه بر این، توده‌های بزرگ تا این حد به داخل فیلتر نفوذ نمی‌کنند و تمیز کردن فیلتر آسانتر است.

 

فناوری هیدروپت و استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو برای تصفیه استخر

تکنولوژی هیدروپت فیلتراسیون را افزایش می‌دهد و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

 

برخی از استخرهای خانگی برای انجام این کار از مواد شیمیایی مانند زاج استفاده می‌کنند. نه تنها فناوری هیدروپت قادر به لخته سازی بدون هزینه مواد شیمیایی است، بلکه لخته تشکیل شده قوی تر و طولانی تر از لخته تشکیل شده شیمیایی است.

شستشوی معکوس فرآیندی است که در آن ذرات جمع شده در فیلتر حذف می‌شوند و فیلتر تمیز می‌شود. این کار با بازگرداندن آب به داخل فیلتر در جهت مخالف جریان معمول آب انجام می‌شود. سپس آب کثیف حاوی ذرات تخلیه می‌شود.

در هر شستشوی معکوس تا 10 درصد از آب استخر قابل استفاده است. کاربر باید هزینه دفع این آب، هزینه تعویض آن و هزینه گرم کردن این آب جایگزین را بپردازد. از آنجایی که ذرات بزرگتر هستند و در فیلتر تعبیه نشده‌اند، می‌توان مدت زمان شستشوی معکوس را کاهش داد و آب کمتری مصرف کرد. استفاده از آب کمتر به معنای کاهش هزینه آب اندازه گیری شده، هزینه‌های پساب کمتر و کاهش هزینه‌های مرتبط با گرم کردن آب جدید است. مزیت دیگر این است که افزایش فیلتراسیون اجازه می‌دهد تا ذرات معلق کوچکتر حذف شوند. این امر منجر به ظاهر بسیار بهتر و آب یا به نوعی ظاهر”کریستالی شفاف” می‌شود.

 

2. از بین بردن باکتری‌ها و جلبک‌ها

فناوری هیدروپت باکتری‌ها و جلبک‌ها را بدون استفاده از ضدعفونی کننده‌های شیمیایی می‌کشد و استخرها را ایمن‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. باکتری‌ها و جلبک‌ها به روشی شگفت انگیز، با استفاده از آب خالص، از بین می‌روند. اگر یک باکتری در آب مقطری که اصلاً حاوی نمک نیست ریخته شود، آنگاه آب از بیرون به باکتری وارد می‌شود. این به دلیل فرآیندی به نام اسمز است که طی آن آب از ناحیه‌ای با غلظت نمک کم (خارج از باکتری) به منطقه‌ای با غلظت نمک بالا (داخل باکتری) منتقل می‌شود. این باعث تورم باکتری و در نهایت ترکیدن آن می‌شود. هیدروپت از این اثر برای کشتن باکتری‌های موجود در آب استخر استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:   سیستم رسوب زدا هیدروفلو با 1000 راه‌حل برای چالش‌های زیست‌محیطی

سیگنال هیدروپت باعث می‌شود که باکتری‌ها در هنگام عبور از حلقه فریت، دارای بار الکتریکی شوند. سپس باکتری‌ها لایه‌ای از آب بسیار خالص را جذب می‌کنند که اصلاً نمکی ندارد. سپس آب این لایه در اثر اسمز وارد باکتری می‌شود و باکتری‌ها از بین می‌روند.

فناوری هیدروپت ایمنی آب را بهبود می‌بخشد و آلودگی‌های سبز ناخوشایندی را که می‌تواند روی سطح استخر ایجاد شود، از بین می‌برد و یا کاهش می‌دهد. مقدار مواد ضد عفونی کننده شیمیایی نیز می‌تواند تا حد زیادی کاهش یابد که منجر به صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.

 

3. کاهش مصرف کلر و بوی استخر

کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری‌ها و جلبک‌ها در استخر استفاده می‌شود. با این حال، اثربخشی آن با ترکیب با مواد آلی مختلف (مانند عرق و ادرار) کاهش می‌یابد. هنگامی که با اینها ترکیب می‌شود، مواد شیمیایی به نام کلرامین‌ها را تشکیل می‌دهد و گاهی اوقات به عنوان “کلر ثابت” نامیده می‌شود. این کلرآمین‌ها به عنوان یک ضد عفونی کننده ضعیفتر هستند. کلر آزاد به طور مداوم به کلر ثابت تبدیل می‌شود، بنابراین کلر بیشتری باید به استخر اضافه شود.

علاوه بر این، بوی مشخص استخرها که گاهی اوقات به آن “بوی کلر” می‌گویند، در واقع به دلیل خود کلر نیست، بلکه به دلیل کلرامین‌ها است. همچنین این کلرامین‌ها هستند که باعث اثر دردناک “قرمزی چشم” می‌شوند. بنابراین، اگر بتوانیم کلرامین‌ها (کلر ثابت) را دوباره به کلر آزاد بشکنیم، ضدعفونی کننده قوی‌تری خواهد بود و بوی ضعیف‌تری خواهد داشت. یکی از روش‌های تجزیه کلرامین‌ها افزودن مقدار زیادی کلر اضافی به آب در مدت کوتاهی است. این به عنوان “شوک تصفیه” شناخته می‌شود و بدیهی است که مقدار کلر مورد نیاز را افزایش می‌دهد و به هزینه‌ها می‌افزاید.

سیگنال هیدروپت یک میدان الکتریکی را به مولکول‌های کلرامین اعمال می‌کند، آنها را از هم جدا می‌کند و در نتیجه کلر را آزاد می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که سیگنال هیدروپت مواد آلی را از طریق فیلتراسیون بهبود یافته حذف می‌کند، مولکول‌های آلی کمتری برای تشکیل کلرامین در وهله اول وجود دارد. بنابراین فناوری هیدروپت نیاز به شوک تصفیه کلر را از بین می‌برد، مقدار کلری که باید به استخر اضافه شود را کاهش می‌دهد، و «بوی استخر» ناشی از کلرامین‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین کاهش 80 درصدی تری هالومتان مشاهده می‌شود.

 

فناوری هیدروپت و استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو برای تصفیه استخر

سیگنال هیدروپت کلر ثابت (کلرامین‌ها) را به کلر آزاد تجزیه می‌کند

 

4. محافظت در برابر رسوب آهک

رسوب آهک زمانی اتفاق می‌افتد که مواد معدنی محلول در آب روی سطوح گرم کننده‌ها، لوله‌ها و سایر تجهیزات به صورت توده سخت رسوب می‌کنند. هنگامی که روی گرم کننده‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند کارایی آنها را کاهش دهد و باعث آسیب شود. همچنین می‌تواند لوله‌ها و دریچه‌ها را مسدود کند و جریان آب را کاهش دهد و عملکرد شیرها را مختل کند. حذف رسوب آهک فرآیندی زمان بر و پرهزینه است که اغلب شامل تصفیه اسیدی می‌شود.

فناوری هیدروپت با تشویق مواد معدنی به شکل بلورهای ریز در آب، به جای ایجاد رسوب در سطح لوله، بدون استفاده از مواد شیمیایی از رسوب آهک جلوگیری می‌کند. این کریستال‌های کوچک توسط جریان آب شسته شده و توسط فیلتر حذف می‌شوند. فناوری هیدروپت با جلوگیری از رسوب آهک، خاصیت حرارتی گرم کننده‌ها را بهبود می‌بخشد، نیاز به رسوب زدایی را از بین می‌برد و طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. تصفیه موثر رسوب آهک ممکن است به یک دستگاه دوم رسوب زدا هیدروفلو جداگانه نیاز داشته باشد.

 

5. PH آب و کنترل آن

یکی از مواردی که باید در آب استخر تنظیم شود سطح اسیدی/قلیایی یا pH است. pH میزان قلیایی بودن آب را اندازه گیری می‌کند، یعنی pH پایین اسیدی است، pH بالا قلیایی است. آب خنثی PH 7 است. سطح pH بخش مهمی از نگهداری استخر است و بنابراین ارزش دانش پیشینه را دارد.

بیشتر بخوانید:   چه چیزی در آب و یخ شما وجود دارد؟

به طور کلی، آب با PH پایین (اسید) خورنده خواهد بود، در حالی که PH بالا (قلیایی) رسوب تشکیل می‌دهد، بنابراین تعادل آب باید به دقت حفظ شود. به طور کلی، آب استخر باید تقریباً در pH 7.0 تا 7.6 نگه داشته شود.

PH بالا – آب قلیایی (سخت) تمایل به تسریع رسوب مواد معدنی خارج از محلول و تشکیل رسوبات دارد. قلیائیت بالا با افزودن اسید به آب کنترل می‌شود. از آنجایی که فناوری هیدروپت از جرم گیری مشکل ساز جلوگیری می‌کند، استخر را می‌توان با آب قلیایی و استفاده از اسید را تا حد زیادی کاهش داد.
pH پایین – آب اسیدی تمایل دارد سطوح ماربلیت یا گچ استخر را حل کند و زبری ایجاد کند که برای رشد جلبک ایده آل است. pH پایین با افزودن سختی که به نام قلیایی نیز شناخته می‌شود به آب کنترل می شود.

 

بسیاری از صاحبان استخر معتقدند که حفظ pH در یک سطح ثابت مشکل است. اگر آب ورودی اسیدی باشد، آب استخر مدام به حالت اسیدی برمی‌گردد، اگر آب تشکیل‌دهنده قلیایی باشد، استخر به حالت قلیایی برمی‌گردد. در استخرهایی که آب بیش از حد قلیایی است، فناوری هیدروپت به تثبیت pH کمک می‌کند. با اضافه شدن بیشتر و بیشتر آب قلیایی، آب در نهایت فوق اشباع می‌شود و در این مرحله یون‌ها شروع به رسوب می‌کنند. این بدان معنی است که دستگاه رسوب زدا هیدروفلو با فناوری هیدروپت، از قلیایی شدن آب جلوگیری می‌کند، یعنی pH را تثبیت می‌کند.

 

با این حال، اگر آب بیش از حد اسیدی است، پس فناوری هیدروپت مستقیماً بر pH تأثیر نمی‌گذارد زیرا آب هرگز به حالت فوق اشباع نمی‌رسد.
یکی از مزایایی که هم برای استخرهای اسیدی و هم برای استخرهای قلیایی رخ می‌دهد این است که با هیدروپت کیفیت آب بهبود می‌یابد (برای حفظ کیفیت آب نیاز به تعویض آب کمتری است) و میزان شستشوی معکوس کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که مقدار کمتری از آب تشکیل دهنده قلیایی (یا اسیدی) باید اضافه شود، بنابراین زمان بیشتری طول می‌کشد تا استخر به حالت قلیایی (یا اسیدی) اولیه خود بازگردد. به این ترتیب استفاده از هیدروپت به تثبیت سطح pH در استخرها با استفاده از آب آرایشی اسیدی و قلیایی کمک می‌کند.

 

نتایج

1. آزمایش آب برای کلر

هم کاربران خانگی و هم تجاری، استخر آب را برای سطح کلر موجود آزمایش می‌کنند. این معمولاً سطح کلر آزاد است اما ممکن است سطح کلر ثابت را نیز شامل شود. این کلر آزاد است که مهم است زیرا کلر آزاد در کشتن باکتری‌ها مؤثرتر است. هنگامی که کاربر استخر متوجه می‌شود که سطح کلر آزاد بسیار پایین می‌آید، کلر بیشتری به آب اضافه می‌کند. پس از نصب واحد هیدروپت، کاربر باید متوجه شود که کلر کمتری باید به آب اضافه شود، زیرا این واحد از ثابت شدن کلر جلوگیری می‌کند. برای حفظ همان سطح کلر آزاد، باید مقدار کمتری کلر اضافه شود.

اگر کاربر سطح کلر ثابت (کلرامین) را نیز اندازه‌گیری کند، آزمایش می‌کند تا ببیند آیا نسبت بین کلر ثابت و کلر آزاد خیلی زیاد می‌شود یا خیر. سطح بالا نشان می‌دهد که مقدار زیادی از کلر در حال ثابت شدن است. در این حالت، کاربر با مقدار بیشتری کلر استخر را شوک می‌کند که کلر ثابت شده را آزاد می‌کند. یک واحد رسوب زدا هیدروفلو فرکانس مورد نیاز این شوک تصفیه را کاهش می‌دهد.
در استخرهای بزرگتر با سیستم دوز خودکار، آزمایش به صورت خودکار انجام می‌شود، اما کاربر مشاهده می‌کند که دفعات دوز کاهش می‌یابد.

 

2. شفافیت آب

هنگامی که ذرات معلق کوچک حذف می‌شوند، کاربر باید متوجه شفافیت بیشتر آب شود. اگر کاربر یک نور زیر آب داشته باشد، گاهی اوقات می‌توان آن را به طرز چشمگیری مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:   پاسخ به سؤالات متداول در مورد دستگاه‌های رسوب زدا هیدروفلو

 

3. صرفه جویی در هزینه

صرفه جویی در هزینه مرتبط با فناوری هیدروپت بلافاصله شروع می‌شود. سیگنال از تبدیل کلر به کلرامین جلوگیری می‌کند، بنابراین کلر جدید کمتری باید اضافه شود. در عرض 30 دقیقه، سیستم‌های دوز خودکار باید کلر جدید کمتری اضافه کنند تا کلر را در سطوح قابل قبول نگه دارند.

مقدار کلر جدید اضافه شده را می‌توان تا 66 درصد کاهش داد. اگر آزمایش و دوز کلر به صورت دستی انجام شود، کاربر باید بتواند اثر مشابهی را مشاهده کند. صرفه جویی عمده ناشی از کاهش دفعات و مدت زمان شستشوی معکوس است. در عرض یک هفته، مدت زمان شستشوی معکوس را می‌توان تا پنج برابر کاهش داد و زمان بین هر شستشوی معکوس را می‌توان تا سه برابر افزایش داد. این باعث صرفه جویی در هزینه‌های فاضلاب، هزینه آب جدید برای جایگزینی آب مورد استفاده در شستشوی معکوس و هزینه گرم کردن آب جدید می‌شود.

مشتری ممکن است در ابتدا متوجه شود که به شستشوی معکوس بیشتری نیاز است، زیرا فیلتر شروع به حذف ذرات ریزتری می‌کند که قبلاً نمی‌توانست حذف کند. هنگامی که آب پاک شد، میزان شستشوی معکوس مورد نیاز باید به مرور زمان کاهش یابد.

فناوری هیدروپت می‌تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی برای استخر با هر اندازه، از یک استخر خصوصی کوچک تا یک استخر با اندازه المپیک شود.

 

4. موقعیت یابی دستگاه

موقعیت صحیح دستگاه برای موثرترین تصفیه آب حیاتی است. هیدروپت با شارژ کردن ذرات کوچک، فیلتر را افزایش می‌دهد تا آنها به صورت توده‌های بزرگتر لخته شوند. برای بهترین اثر، ما نیاز داریم: 1) این ذرات تا زمانی که ممکن است پس از شارژ شدن قبل از رسیدن به فیلتر سپری کنند تا زمان بیشتری برای جمع شدن آنها وجود داشته باشد و 2) آب از طریق تلاطم “مخلوط شود” به طوری که ذرات باردار مخالف در تماس قرار می‌گیرند و توده می‌شوند.

به این دلایل، دستگاه باید در ورودی پمپ، تا حد امکان قبل از پمپ، مانند شکل زیر نصب شود. این بهترین مکان هم برای بهبود فیلترینگ و هم برای تجزیه کلرامین است. اگر امکان نصب دستگاه قبل از پمپ وجود نداشته باشد، می‌توان آن را بین پمپ و فیلتر با اثربخشی کمتر قرار داد. هنگامی که سیستم‌های لوله بزرگتر از 200 میلی متر هستند، به دلیل کاهش تلاطم در سیستم، اثربخشی ممکن است کاهش یابد.

 

فناوری هیدروپت و استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو برای تصفیه استخر

برای افزایش حداکثر لخته سازی و از بین بردن باکتری‌ها، دستگاه باید تا حد امکان در ورودی پمپ‌ها نصب شود.

 

باکتری‌ها هر زمان که از دستگاه هیدروپت عبور کنند شارژ می‌شوند و سپس از بین می‌روند. بنابراین آب تنها زمانی که از دستگاه پمپ می‌شود برای باکتری‌ها تصفیه می‌شود.

اگر محافظت در برابر رسوب آهک مورد نظر است، یک واحد رسوب زدا هیدروفلو اضافی باید قبل از گرم کننده نصب شود. عبور از پمپ و فیلتر باعث تخریب خوشه‌ها می‌شود و سیگنال ممکن است برای عبور از فیلتر مشکل داشته باشد، بنابراین به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز به تصفیه آهک، یک واحد جداگانه رسوب زدا هیدروفلو نصب کنید. در مورد استخرهای گرم نشده، آب توسط نور خورشید درون خود استخر گرم می‌شود، بنابراین واحد رسوب زدا هیدروفلو باید درست قبل از بازگشت آب به استخر (یعنی بعد از پمپ و فیلتر) نصب شود.

 

سوالات متداول

سؤال: دستگاه کار می‌کرد اما بعد باران آمد و استخر سبز شد. چه اتفاقی افتاد؟

پاسخ: پس از باران‌های شدید، مواد زیادی می‌توانند در یک استخر در فضای باز شسته شوند و مقدار زیادی جلبک به استخر اضافه شود. این مواد از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو عبور نکرده‌است و بنابراین کشته نشده‌است. همانطور که آب از کنار دستگاه پمپاژ می‌شود، از بین می‌رود، بنابراین ممکن است استخر به مرور زمان پاک شود. با این حال، اگر مقدار زیادی جلبک در استخر وجود داشته باشد، ممکن است سریعتر از آن چیزی باشد که پمپ بتواند جلبک‌ها را از طریق دستگاه با فناوری هیدروپت پمپ کند! در این حالت ممکن است لازم باشد که استخر را با شوک کلر تصفیه کنید.

 

 

منبع:
http://www.hydroflowsweden.se/pooler.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *