ممنوعیت کاربرد نرم کننده‌های آب به جای رسوبزدا

23 تیر, 1399

چرا استفاده از نرم کننده‌های آب به جای رسوبزدا ممنوع است؟

پیش از این در پستهای قبل در مورد آب سخت و لزوم استفاده از رسوبزدا توضیحات مفصلی دادیم ولی برای یادآوری دوباره بیان می‌کنیم که آب سخت آبی است که سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و سیلیس است. این مواد معدنی می‌توانند برای سطوح تبادل گرما، لوله‌های آب در سراسر خانه و محل کار شما مشکلاتی ایجاد کنند. با گذشت زمان، لوله‌ها می‌توانند کاملا مسدود شوند. هنگامی که آهک روی یک بخش گرمایشی ایجاد می‌شود، عایق بندی و محکم شده و از کارآمدی آن بخش جلوگیری می‌کند.

می‌دانیم که مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم، دارای بار مثبت هستند. سدیم، ماده معدنی است که نرم کننده‌های آب برای جایگزینی یونهای سخت استفاده می‌کنند که دارای بار مثبت است، بنابراین هیچ یک از این یونها به یکدیگر جذب نمی‌شوند. با این حال بار سدیم نسبت به کلسیم و منیزیم ضعیفتر است. اگر یونها به یکدیگر جذب نمی‌شوند، چگونه می‌توان مبادله‌ای انجام داد؟ بنابراین اینجاست که سختی گیر رزینی به میان می‌آید که دارای مقدار زیادی بار منفی است.
نمکی که به نرم کننده آب اضافه می‌شود به این ذرات می‌چسبند. یعنی با جاری شدن آب حاوی کلسیم و منیزیم، ذرات با بار منفی رزین به یونهای مثبت کلسیم و منیزیم می‌چسبند. از آنجایی که این یونها بار مثبت بیشتری نسبت به یونهای سدیم دارند، یونهای سدیم جابه جا می‌شوند و برای کلسیم و منیزیم که به طور طبیعی اتفاق می‌افتند رد می‌شوند.

تأثیر محیطی نرم کننده‌های آب

در حالی که نمک اضافه شده ممکن است برای سلامتی یک خانواده به طور کامل مفید نباشد، نمکی که از این طریق از سیستم لوله کشی خانه یا محل کار به رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی انتقال می‌یابد آسیب جدی به منابع آب و آبزیان وارد می‌کند.

علاوه براین اکثر تأسیسات فاضلاب شهری دارای سیستمهایی برای حذف نمک اضافه شده از آب در طی فرآیند تصفیه نیستند. از آنجا که کشاورزی به آبهای بازیافت شده از تأسیسات فاضلاب وابسته است، بنابراین آب مورد نیاز مزارع با افزون سدیم اشباع شده و به عملکرد محصول آسیب می‌رساند.

دولتها برای کاهش خطرات نرم کننده‌های مبتنی بر نمک چه کاری انجام می‌دهند؟

در حالی که ما به تکامل سیاستها و آگاهی‌های خود در مورد حفاظت از محیط زیست ادامه می‌دهیم، بسیاری از ایالتها گامی در جهت جایگزین کردن سیستمهای نرم کننده آب نمکی برداشته‌اند. در ادامه لیستی از برخی ابتکارات، برنامه‌ها و دستورالعملها و ممنوعیتهای موجود در دهه گذشته در شهرها و ایالات مختلف آمده است.
کالیفرنیا– در سال 2009، ایالت کالیفرنیا قانونی را صادر کرد که به آژانسها اجازه می‌دهد نصب نرم کننده‌های جدید آب شور را به منازل و مشاغلی که آب را در سیستمهای فاضلاب جامعه تخلیه می‌کنند ممنوع کنند. قانون بیان می‌کند که این یک “وسیله ضروری برای دستیابی به رعایت الزامات دفع زباله است که توسط هیئت مدیره کنترل کیفیت آب منطقه‌ای در کالیفرنیا صادر شده است”
تگزاس– درسال 2001 تگزاس ممنوعیت نرم کننده آب را در سراسر کشور صادر کرد. این قانون در سال 2003 اصلاح شد تا در صورتی که شرایط خاص فراهم شود، نرم کننده‌های آب در خانه‌ها و مشاغل امکاپذیر شوند. نرم کننده‌های آب باید با احیاء تقاضا، آب را حفظ کنند و به طور واضح برچسب بزنند که مجهز به دستگاه بازسازی تقاضا (DIR) هستند. سیستم ورود به سیستم اسمز معکوس نباید باعث اضافه بار هیدرولیکی شود.
کانکتیکات– ترشح آب نمک از نرم کننده‌های آب شور از ورود به سیسمهای سپتیک خصوصی ممنوع است. دولت همچنین تلاش کرده است که ساکنان خود را در مورد سطح سختی آب و نقاط رسوب، آسیبهایی که می‌تواند توسط نرم کننده‌های آب نمک ایجاد شود و آنچه که ساکنان می‌توانند برای راه حلهای جایگزین انجام دهند را بشناسند.
میشیگان– در میشیگان بسیاری از شهرها برای کاهش استفاده از نرم کننده‌های آب و متعاقبا تخلیه آب نمک در دریاچه‌ها و سیستمهای فاضلاب خود اقداماتی انجام داده‌اند. برخی از شهرها برنامه خرید رسوبزدا را ایجاد کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای تنظیم استفاده از وسایل نرم کننده آب نمکی دستوراتی صادر کرده‌اند.
مینسوتا- درپارتمان منابع آب دانشگاه مینه سوتا به طور فعال راه حلهایی را برای شهرهای مینه سوتا کشف کرده است تا خطرات نرم شدن نمک را به حداقل برساند.
ویسکانسین– ایالت ویسکانسین برای کاهش کلرید از منابعی مانند سیستمهای رسوب زدا آب، منابع صنعتی و کنترل یخ زمستان اقداماتی را انجام داده است. بسیاری از شهرداریها سیستمهایی را برای کاهش میزان تخلیه نمک موجود در فاضلابها و آبراه‌های خود مانند منطقه تخفیف نرم کننده‌های نمکی مادیسون متروپولیتن (MMSD) در کار خود دارند.
بنابراین قوانین، نرم کننده های تبادل یونی که برای کاهش سختی آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، در هنگام بازسازی، محلول آب نمک از نوع احیاء شده نسبت به متر آب یا سنسور باشد یا اینکه سیستم فاضلاب در پایین دست نرم کننده آب بطور مشخص مقدار نمک را کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر و تفاوت بین رسوبزدا و نرم کننده پست زیر را مطالعه کنید:

منبع:

Why are water softeners being banned?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.