استفاده از دستگاه رسوب زدا هیدروفلو در صنعت سلولز / خمیر کاغذ

17 آذر, 1400

حذف رسوب غیر کربناتی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

در این نوشتار توضیح مختصری در مورد تولید کاغذ و تأثیر حذف رسوبات را بوسیله دستگاه رسوب زدا هیدروفلو، در سیستم تولید کاغذ می‌خوانیم.

تکه ای کاغذ بردارید. آن را از میان پاره کنید و با دقت به لبه ی پارگی نگاه کنید. در لبه ی پارگی، رشته های نازک و مو مانندی را می بینید که همانند رشته های پشمی نمد، در هم تنیده اند. این رشته ها از مولکول هایی به نام سلولز ساخته شده اند. سلولز مولکولی نخ مانند و دراز است که پیکر گیاهان را می سازد. هر یک از رشته هایی را که درلبه ی پارگی کاغذ می بینید، از هزاران مولکول سلولز درست شده که مانند رشته های طناب به دور هم پیچیده اند. چوب درختان مقدار زیادی سلولز دارند. از این رو، کاغذ را از چوب آنها می سازند.

در طی فرآیندهای شیمیایی انجام شده در صنایع سلولز، خمیر و کاغذ، «محلول خام» (محلول حل شده‌ای که عمدتاً از کربنات سدیم و سولفید سدیم تشکیل شده‌است) با واکنش با اکسید کلسیم برای به دست آوردن «لیکور سفید» سوزانده می‌شود. این مرحله مهمی از فرآیند کرافت است که شامل تجزیه چوب به خمیر چوب است.

در این آسیاب خمیر کاغذ در شیلی، دو خط لیکور سبز یا محلول خام (خط لوله A و خط لوله B) از مخزن حل کننده به مخزن زلال‌کننده پمپ شد و هر دو لایه‌هایی از رسوب تا ضخامت 2 اینچ را نشان دادند که باعث شد سرعت جریان به طور قابل توجهی کاهش یابد. در نتیجه بازده کل عملیات نیروگاه کاهش می‌یابد.

 

در یک نصب آزمایشی، دو واحد رسوب زدا هیدروفلو تنها بر روی خط لوله B نصب شدند و میزان رسوب موجود در دو خط لوله پس از یک سال مقایسه شد. همانطور که از تصاویر زیر مشاهده می‌شود، خط لوله A همچنان رسوب قابل توجهی را نشان می‌دهد، در حالی که خط لوله B کاهش ضخامت رسوب بین 75 تا 100٪ را نشان می‌دهد (با از بین بردن کامل رسوب که در بسیاری از قسمت‌های خط لوله مشاهده می‌شود). نرخ جریان در خط لوله B افزایش یافت و دریچه‌ها و پمپ‌های اطراف خط لوله B به طور عادی کار می‌کنند و همچنین توسط واحدهای رسوب زدا هیدروفلو نصب شده بر روی خط لوله از ایجاد رسوبات و پوسته پوسته شدن محافظت می‌شوند.

 

رسوب زدا هیدروفلو

منبع:
https://cic-analytic.com/hydropath/en/cellulose-pulp-industry-2/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.